Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Wiktor Janowski

Przedmiot: biologia

Temat: Podstawowe zasady metabolizmu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
1) wyjaśnia na przykładach pojęcia szlaku i cyklu metabolicznego;
2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
3) wykazuje związek budowy ATP z jego rolą biologiczną.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
1) wyjaśnia, na przykładach, pojęcia: szlaku i cyklu metabolicznego;
2) porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz pojęcie metabolizmu.

  • Wykażesz różnice między anabolizmem a katabolizmem.

  • Omówisz rolę ATP w reakcjach metabolicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z tekstem źródłowym;

  • praca z filmem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach celów lekcji. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”. Wybrana osoba zapisuje ustalone cele na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie do filmu samouczka w e‑materiale. Następnie zapoznają się z filmem samouczkiem i weryfikują swoją odpowiedź.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery równoliczne grupy. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” wskazanego zagadnienia:

    • grupa I – anabolizm;

    • grupa II – katabolizm;

    • grupa III – ATP – uniwersalny nośnik energii;

    • grupa IV – nośniki elektronów.

  3. Uczniowie pracują w grupach „eksperckich”: czytają informacje na zadany temat, zapisują najważniejsze informacje i omawiają je, poddają pod dyskusję ewentualne wątpliwości. Nauczyciel monitoruje działania uczniów.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie odliczają i zapamiętują swój numer. Następnie tworzą nowe grupy, w taki sposób, żeby w każdym zespole znalazł się jeden uczeń o danym numerze. Teraz uczniowie przekazują sobie kolejno wiedzę zdobytą podczas pracy w grupach „eksperckich”.

  5. Uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup i konfrontują informacje, o których dowiedzieli się od „ekspertów” z innych zespołów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by określili, które z celów zapisanych na początku lekcji udało się osiągnąć.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8, dotyczące wpływu chorób tarczycy na równowagę pomiędzy procesami anabolicznymi i katabolicznymi. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 7 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

Uczniowie mogą wykorzystać film samouczek w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.