Dla nauczyciela
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakim ruchem może poruszać się bryła sztywna? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: 2) stosuje pojęcie bryły sztywnej; opisuje ruch obrotowy bryły sztywnej wokół osi; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.: - kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia, informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje cyfrowe, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. |
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Formy zajęć: | Praca indywidualna Dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | Komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel włącza film, na którym widać samochody staczające się po śliskiej jezdni. Nauczyciel pyta uczniów, jak nazwaliby ten ruch, zbierając odpowiedzi typu „ślizganie się”, „poślizg” etc. W następnym filmie nauczyciel pokazuje samochód próbujący wyjechać po zakopaniu się w błocie i zadaje analogiczne pytanie. Nauczyciel zapisuje najważniejsze pojęcia określające ruch (np. zsuwanie, toczenie, poślizg, buksowanie) na tablicy. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel włącza animację z niniejszego e‑materiału. Po jej obejrzeniu wraca do pojęć na tablicy i pyta uczniów, jakie relacje zachodzą między prędkością liniową w ruchu postępowym i prędkością kątową w ruchu obrotowym dla każdego z tych przypadków. Nauczyciel notuje obserwacje na tablicy. Nauczyciel prosi o wykonanie zadań 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie przedstawiają odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel przypomina najważniejsze pojęcia i zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Wykonanie zadań 5‑8 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Nauczyciel może zlecić uczniom zapoznanie się z animacją przed lekcją w celu sprowokowania dyskusji na zajęciach. |