Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyznaczanie sprawności zabawek |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | eksperymenty |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | zabawki wykonujące pracę mechaniczną, np. dźwigi, samochodziki, kolejka z torami, chodzące zabawki etc., gdzie dana jest moc wejściowa silnika urządzenia |
Materiały pomocnicze: | Instrukcja dla uczniów ze sposobem przeprowadzenia pracy domowej. Przykład instrukcji: |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przypomnienie definicji sprawności. Nauczyciel prezentuje urządzenia/zabawki, których sprawność uczniowie będą wyznaczać. Nauczyciel prosi uczniów, by, zgodnie ze swoją intuicją, spróbowali określić, jaką sprawność mogą mieć takie urządzenia. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa zajmuje się wyznaczeniem sprawności innego urządzenia. Grupy zamieniają się przy urządzeniach. Nauczyciel prosi uczniów, by przeanalizowali sposób działania danego urządzenia i na tej podstawie określili, jakie wielkości fizyczne trzeba wyznaczyć, by móc określić sprawność. Uczniowie następnie wykonują zaplanowane przez siebie pomiary i obliczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Porównanie wyznaczonych sprawności z „intuicją” uczniów. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zaleca obejrzenie filmu‑samouczka i wykonanie ćwiczeń zaleconych w opracowanej instrukcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane na lekcji jako materiał wstępny. |