Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prezydent RP a Rada Ministrów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje relacje między Prezydentem RP a Radą Ministrów;

  • wyjaśnia uprawnienia Prezydenta RP względem Rady Ministrów;

  • analizuje pozycję Prezydenta RP w odniesieniu do Rady Ministrów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstu źródłowego i ikonografii;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • miękki przedmiot (do rzucania);

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podczas poprzednich zajęć uczniowie są proszeni o znalezienie fragmentów artykułów prasowych, w których mowa jest o wzajemnych relacjach Prezydenta RP i Rady Ministrów lub jej członków.

2. Na początku lekcji chętni/wybrani uczniowie przedstawiają znalezione przez siebie informacje, a po podaniu każdej z nich pozostali uczniowie wskazują, o jakiej kompetencji Prezydenta RP względem Rady Ministrów lub jakiej zależności między tymi organami władzy można wnioskować na podstawie przytoczonego fragmentu.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wspólne omówienie kompetencji Prezydenta RP względem Rady Ministrów oraz analiza materiału źródłowego dotyczącego posiedzeń Rady Gabinetowej i dyskusja.

2. Animacja. Warto uprzedzić uczniów, że po projekcji będą mieli do wykonania zadania na podstawie treści przedstawionych w materiale.

3. Ćwiczenia 1 i 2. Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie ćwiczenia – uzupełnienie brakujących odpowiedzi i weryfikacja ich poprawności.

4. Dyskusja na temat pozycji ustrojowej Prezydenta RP względem Rady Ministrów. Uczniowie rzucają do siebie miękki przedmiot, za każdym razem mówiąc, czy osoba, do którego rzucają, ma podać argument, że Prezydent RP ma silną pozycję ustrojową względem Rady Ministrów lub argument przeciwny (rzucając, mówią „silny/słaby”). Po upływie czasu wyznaczonego na dyskusję chętni/wybrani uczniowie podsumowują ją, oceniając pozycję Prezydenta RP ze swojego punktu widzenia.

5. Ćwiczenia 3‑8. Uczniowie wykonują ćwiczenia samodzielnie i sprawdzają je w parach. Wątpliwości zgłaszają nauczycielowi, a następnie są one omawiane na forum całej klasy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie układają po jednym pytaniu zamkniętym jednokrotnego wyboru z zakresu materiału omawianego na lekcji. Następnie wymieniają się nimi w parach i rozwiązują je.

2. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie lekcji z ich punktu widzenia. Pyta pozostałych, czy chcieliby coś dodać do tych wypowiedzi.

Praca domowa:

Rada Gabinetowa – ważny element ustroju politycznego gwarantujący sprawne działanie władzy wykonawczej czy zbędny relikt przeszłości? Przedstaw swoją opinię.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animację można wykorzystać do samodzielnej pracy uczniów w ramach przygotowania do lekcji powtórkowej.