Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przemiany fazowe wody

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

V. Termodynamika. Uczeń:
6) wymienia szczególne własności wody i ich konsekwencje dla życia na Ziemi.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

VI. Termodynamika.
Uczeń:
8) wymienia szczególne własności wody i ich konsekwencje dla życia na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisze diagram fazowy wody.

  2. wyjaśni, na czym polegają przemiany fazowe wody.

  3. przeanalizuje zależność temperatury wrzenia i temperatury topnienia wody od ciśnienia.

  4. wyjaśni, czym jest punkt potrójny.

  5. wyjaśni, czym jest punkt krytyczny i temperatura krytyczna.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

- wykład informacyjny,
- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w grupach, 
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Woda z punktu widzenia mikroświata”, „Jakie konsekwencje dla życia na Ziemi ma woda?”, „Dlaczego lód pływa po wodzie?”, „Szczególne własności wody”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części „Czy to nie ciekawe?”.
• Odwołanie do wiedzy uczniów o stanach skupienia i przemianach fazowych wody.

Faza realizacyjna:

Uczniowie wymieniają obserwowane w życiu codziennym przemiany fazowe wody. Z pomocą nauczyciela opisują warunki zachodzenia przemian. Nauczyciel przedstawia diagram fazowy wody, tłumacząc, czym są linie równowagi dwóch faz. Uczniowie analizują, co dzieje się z wodą, gdy przechodzimy od jednego punktu do drugiego na diagramie fazowym. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest punkt potrójny i punkt krytyczny wody. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i wykonują połączone z nią polecenia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach dyskutują nad odpowiedzią na pytania zadane w ćwiczeniu 4 oraz rozwiązują zadanie 8 z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Zadania z części „Sprawdź się”: 1 – 3 obowiązkowo, jedno z pozostałych zadań do wyboru.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może też być wykorzystana przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału.