Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ ruchów Ziemi na klimat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.
Uczeń:
2. podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki i procesy kształtujące klimat,
charakteryzuje ruch obiegowy i obrotowy Ziemi,
określa znaczenie oświetlenia Ziemi i kąta padania promieni słonecznych dla kształtowania klimatu,
ocenia wpływ ruchów Ziemi na klimat.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, w zależności od wyposażenia komputer, projektor multimedialny, tablety, tablica multimedialna
Materiały pomocnicze
Mietelski J., Astronomia w geografii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć dotyczących obrotowego i obiegowego ruchu Ziemi i elementów klimatu – krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest sformułowanie prawidłowości dotyczących wpływu obiegowego i obrotowego ruchu Ziemi na cechy klimatu.
Prezentacja audiobooka – podczas odsłuchu uczniowie zwracają uwagę (notują) na zagadnienia związane z klimatycznymi konsekwencjami ruchów Ziemi (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Tworzenie wspólnej listy klimatycznych skutków obrotowego i obiegowego ruchu Ziemi (zależnie od wyposażenia: na tablecie, tablicy multimedialnej lub zwykłej tablicy) – uczniowie zgłaszają propozycje, podając uzasadnienie, nauczyciel kontroluje poprawność informacji i zadaje pytania naprowadzające.
Prezentacja grafiki interaktywnej przez nauczyciela, omówienie poszczególnych punktów w interakcji z uczniami.
Praca w grupach (liczebność grupy i czas trwania określa nauczyciel) – każda grupa opracowuje schemat przyczynowo‑skutkowy prezentujący relacje między wybranym (wskazanym przez nauczyciela) czynnikiem astronomicznym a cechami klimatu; w zależności od wyposażenia schemat jest tworzony na arkuszach papieru lub na tabletach/komputerach.
Przedstawienie na forum klasy rezultatów pracy poszczególnych grup przez osoby zgłaszające się do odpowiedzi lub wskazane przez nauczyciela. Ewentualne uzupełnienia pozostałych członków grupy. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia.
Dyskusja z udziałem całego zespołu klasowego, której celem jest sformułowanie prawidłowości dotyczących związków między ruchem obiegowym i obrotowym Ziemi oraz długookresowymi zmianami parametrów orbity i osi ziemskiej a cechami klimatu.
Podsumowanie wyników dyskusji przez nauczyciela, ocena rezultatów pracy grup.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności uczniów i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Dokończenie poleceń z e‑materiału do audiobooka i grafiki interaktywnej (jeśli nie zostaną omówione podczas lekcji).
Praca pisemna: Określ wpływ ruchów Ziemi na występowanie zlodowaceń plejstoceńskich.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarte w e‑materiale grafika interaktywna i audiobook mogą być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z zakresu skutków ruchów Ziemi (zakres podstawowy II.2). Multimedia będą przydatne także podczas innych lekcji z bloków tematycznych dotyczących cech Ziemi jako planety (zakres podstawowy II.1) oraz zróżnicowania stref klimatycznych na Ziemi (zakres podstawowy III.1, III.6).