Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Badanie wpływu różnych substancji na wartość wektora indukcji pola magnetycznego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
7) opisuje jakościowo podstawowe właściwości oraz zastosowania ferromagnetyków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. tłumaczy, jak pole magnetyczne zmienia się w obecności różnych substancji,

  2. wyjaśnia, w jaki sposób badamy wpływ różnych substancji na wartość wektora indukcji magnetycznej,

  3. wymienia podział substancji na grupy w zależności od rodzaju i wielkości wpływu na wartość indukcji magnetycznej,

  4. charakteryzuje diamagnetyki, paramagnetyki i ferromagnetyki.

Strategie nauczania

blended learning

Metody nauczania

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

niniejszy e‑materiał

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zaciekawia uczniów dokonując prostego pokazu możliwości magnesu neodymowego. Podnosi za pomocą magnesu „łańcuszek” ustawionych jeden za drugim stalowych lekkich przedmiotów. Po czym trzymając najwyżej znajdujący się przedmiot odłącza magnes i okazuje się, że teraz na tym przedmiocie wiszą pozostałe (już bez obecności magnesu). Może najniżej położone odpadną od „łańcuszka”.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel opowiada o eksperymencie opisanym w części „Warto przeczytać” e‑materiału pozwalającym na badanie wpływu substancji na wartość indukcji pola magnetycznego. Definiuje względną przenikalność magnetyczną substancji. Dokonuje podziału substancji na trzy grupy: diamagnetyki, paramagnetyki, ferromagnetyki. Wymienia typowych przedstawicieli każdej grupy. Uczniowie samodzielnie, korzystając z symulacji interaktywnej, bawią się w badanie trzech substancji – bizmutu, aluminium i stali miękkiej znajdując ich względną przenikalność magnetyczną. Odkrywają, że dla stali wielkość ta wcale nie jest stała. Odkrywają także pozostałość magnetyczną, badając wartość indukcji B w polu magnetycznym o zmniejszającej się do zera wartości indukcji BIndeks dolny 0. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują podsumowania swojej pracy poprzez wyciągnięcie wspólnych wniosków.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 4., 5., 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Rozwiązać zadania: 1., 2., 3. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację, w części dotyczącej badania ferromagnetyka można zastosować przy omawianiu ferromagnetyzmu, w szczególności histerezy magnetycznej.