Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie wpływu różnych substancji na wartość wektora indukcji pola magnetycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended learning |
Metody nauczania | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | Praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów dokonując prostego pokazu możliwości magnesu neodymowego. Podnosi za pomocą magnesu „łańcuszek” ustawionych jeden za drugim stalowych lekkich przedmiotów. Po czym trzymając najwyżej znajdujący się przedmiot odłącza magnes i okazuje się, że teraz na tym przedmiocie wiszą pozostałe (już bez obecności magnesu). Może najniżej położone odpadną od „łańcuszka”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opowiada o eksperymencie opisanym w części „Warto przeczytać” e‑materiału pozwalającym na badanie wpływu substancji na wartość indukcji pola magnetycznego. Definiuje względną przenikalność magnetyczną substancji. Dokonuje podziału substancji na trzy grupy: diamagnetyki, paramagnetyki, ferromagnetyki. Wymienia typowych przedstawicieli każdej grupy. Uczniowie samodzielnie, korzystając z symulacji interaktywnej, bawią się w badanie trzech substancji – bizmutu, aluminium i stali miękkiej znajdując ich względną przenikalność magnetyczną. Odkrywają, że dla stali wielkość ta wcale nie jest stała. Odkrywają także pozostałość magnetyczną, badając wartość indukcji B w polu magnetycznym o zmniejszającej się do zera wartości indukcji BIndeks dolny 00. Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują podsumowania swojej pracy poprzez wyciągnięcie wspólnych wniosków. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania: 4., 5., 6., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązać zadania: 1., 2., 3. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację, w części dotyczącej badania ferromagnetyka można zastosować przy omawianiu ferromagnetyzmu, w szczególności histerezy magnetycznej. |