Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Farad jako jednostka pojemności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;

VII. Elektrostatyka. Uczeń:

11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, czym jest pojemność elektryczna.

  2. definiuje farad.

  3. uzasadnia potrzebę/wygodę stosowania mikro-, nano- i pikofaradów.

  4. analizuje przykład pojemności kuli ziemskiej i pokazuje, jak małą jednostką jest farad i w jaki sposób przekształcać farady na mikro-, piko- i nanofarady.

Strategie i metody nauczania:

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

Film samouczek, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

Komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
- czym jest ładunek elektryczny?
- czym jest potencjał elektryczny?
- czym jest przewodnik?
- czym jest pojemność elektryczna?
- czy uczniowie potrafią podać jednostki ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej?
czy uczniowie wiedzą jaką nazwę nosi jedna milionowa ampera?
itp. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę z elektrostatyki.
Przeczytanie i omówienie Wprowadzenia.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie czytają tekst e‑materiału.
- Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub filmu.
- Uczniowie oglądają film samouczek. Po filmie ponownie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie maja jakieś pytania związane z filmem, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na zaistniałe pytania.
- Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania.

Faza podsumowująca:

- Uczniowie dzielą się na 4 grupy.
- Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”.
- Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
- Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań (podobnych do zamieszczonych w niniejszym e‑materiale) o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do dyskusji .