| |
| |
| Wyznaczanie wartości prędkości na orbicie kołowej |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 2) wskazuje siłę grawitacji jako siłę dośrodkową w ruchu po orbicie kołowej; oblicza wartość prędkości na orbicie kołowej o dowolnym promieniu; omawia ruch satelitów wokół Ziemi. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 4) wskazuje siłę grawitacji jako siłę dośrodkową w ruchu po orbicie kołowej, oblicza wartość prędkości na orbicie kołowej o dowolnym promieniu; omawia ruch satelitów wokół Ziemi. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia, jakimi cechami charakteryzuje się ruch satelity po orbicie kołowej o dowolnym promieniu,
oblicza wartość prędkości na orbicie kołowej o dowolnym promieniu,
tłumaczy, od czego zależy wartość prędkości na orbicie kołowej.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
| praca indywidualna, praca w parach |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej – należy tutaj wspomnieć, czym jest okres, częstotliwość, siła dośrodkowa, przyspieszenie dośrodkowe, a także przypomnieć uczniom wzór na obwód koła. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel przypomina uczniom wzór na prędkość liniową i wiąże go ze wzorem na obwód koła, – uczniowie słuchają nauczyciela, – nauczyciel ukazuje uczniom drugą możliwość obliczenia prędkości liniowej ciała znajdującego się na orbicie kołowej o zadanym promieniu, – uczniowie słuchają nauczyciela, przypatrując się przeprowadzanym operacjom matematycznym, prosząc o wyjaśnienie kwestii problemowych lub niezrozumiałych (jeżeli takowe są), – nauczyciel zachęca uczniów do zadawania pytań, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, koryguje ich odpowiedzi, ewentualnie naprowadza na właściwy trop.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania (mogą być to zadania zawarte w niniejszym materiale), – uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań, próbując przy tym omówić ewentualne problemy, – nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawia rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz wykonanie dwóch zadań rachunkowych wskazanych przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału). |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia na lekcji. |