Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Warunek równoległości prostych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje równania prostych równoległych,
wyznacza równanie prostej równoległej do danej spełniającej określone warunki,
wyznacza wartości parametrów, przy których proste opisane danymi równaniami są równoległe,
sprawdza, analizując współczynniki kierunkowe prostych, jak ułożone są proste na płaszczyźnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment myślowy;
dyskusja;
konkurs zadaniowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają równanie prostej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Następnie uczniowie w małych grupach zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z Apletem, obserwują kiedy dwie proste są równoległe.
Następnie uczniowie w parach rozwiązują polecenia 2 i 3. Zapisują ewentualne problemy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, odpowiedzi dyskutuje z uczniami na bieżąco.
Uczniowie biorą udział w konkursie zadaniowym. W parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Trzy pary, które najszybciej poprawnie rozwiążą poprawnie zadania, otrzymują oceny bardzo dobre.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do celów postawionych na początku lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać Aplet do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dotyczące warunku równoległości prostych.