Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Sebastian Guz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Warunek równoległości prostych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje równania prostych równoległych,

  • wyznacza równanie prostej równoległej do danej spełniającej określone warunki,

  • wyznacza wartości parametrów, przy których proste opisane danymi równaniami są równoległe,

  • sprawdza, analizując współczynniki kierunkowe prostych, jak ułożone są proste na płaszczyźnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • eksperyment myślowy;

  • dyskusja;

  • konkurs zadaniowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają równanie prostej.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  3. Następnie uczniowie w małych grupach zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z Apletem, obserwują kiedy dwie proste są równoległe.

  2. Następnie uczniowie w parach rozwiązują polecenia 2 i 3. Zapisują ewentualne problemy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, odpowiedzi dyskutuje  z uczniami na bieżąco.

  3. Uczniowie biorą udział w konkursie zadaniowym. W parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Trzy pary, które najszybciej poprawnie rozwiążą poprawnie zadania, otrzymują oceny bardzo dobre.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do celów postawionych na początku lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać Aplet do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dotyczące warunku równoległości prostych.