Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Filozofia epoki modernizmu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
6) odczytuje poglądy filozoficzne zawarte w różnorodnych dziełach;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje cechy filozofii myślicieli, którzy wpłynęli na literaturę Młodej Polski: Artura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego i Henriego Bergsona;

  • redaguje mapę myśli tematycznie związaną z filozofią modernizmu;

  • wskazuje powiązania literatury polskiej przełomu wieków z poglądami A. Schopenhauera, F. Nietzschego i H. Bergsona;

  • rozpoznaje w wierszach Bolesława Leśmiana nawiązania do filozofii Henriego Bergsona;

  • określa związek poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera oraz Leopolda Staffa z kierunkami filozoficznymi schyłku XIX wieku;

  • tworzy spójne wypowiedzi, np. głos w dyskusji, referat, ocena, reportaż, esej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • przekład intersemiotyczny.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • zbiory wierszy Bolesława Leśmiana, Leopolda Staffa, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera dostępne w szkolnej bibliotece.

Przebieg lekcji:

1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Filozofia epoki modernizmu”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z treścią sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie proszeni są też o przygotowanie ustnej prezentacji biografii i głównych założeń filozofii wybranego myśliciela przedstawionego w sekcji „Przeczytaj”.

2. Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje kolaż lub mem będący ilustracją lub komentarzem do zamieszczonego w e‑materiale utworu Kowal autorstwa Leopolda Staffa. Uczeń powinien umieć opisać swój projekt i uzasadnić interpretację.

Faza wprowadzająca:

1. Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy związanej z przedstawieniem biografii i dorobku filozoficznego wybranego z trzech filozofów: Artura Schopenhauera, Fryderyka Nietzschego, Henri Bergsona. Pozostali uczniowie oceniają zgodność wystąpienia z wybraną przez prezentujących formą wypowiedzi. Przykładowo: referat, głos w dyskusji, komentarz.

  2. Uczniowie dołączają do trzech liderów, zgodnie ze swoimi wyborami dokonanymi w czasie przygotowania do zajęć. Powstają trzy zespoły, które będą wykonywały zadania, pracując w grupach.

Grupa I analizuje wpływ filozofii Artura Schopenhauera na poezję Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Grupa II analizuje związki filozofii Fryderyka Nietzschego z poezją Leopolda Staffa.
Grupa III wskazuje związki twórczości poetyckiej Bolesława Leśmiana z filozofią Henri Bergsona.

  1. Praca z mapą myśli. Grupy wykonują ćwiczenie polegające na zapoznaniu się z medium i wpisaniu nazwisk filozofów popularnych w Młodej Polsce. Nauczyciel przydziela grupom zadania porządkujące ich pracę z młodopolskimi wierszami. Celem grup jest:

  • przeczytanie wierszy zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” i zaplanowanie sposobu zaprezentowania pozostałym uczniom związków liryki młodopolskiej z wybranym kierunkiem filozoficznym schyłku wieku;

  • zaplanowanie głośnego odczytania tekstów lub ich odtworzenia z sekcji „Audiobook” (jest to możliwe przy wskazywaniu związków wierszy Bolesława Leśmiana z filozofią Henri Bergsona);

  • postawienie tez interpretacyjnych wierszy;

  • rozpoznanie zastosowanych w utworach środków poetyckiego wyrazu i określenie ich roli w nawiązywaniu do wybranej filozofii końca XIX wieku,

  • zinterpretowanie tytułów wierszy,

  • opracowanie listy pojęć teoretycznoliterackich, których znajomość jest niezbędna do rozważań na temat filozoficznych inspiracji w poezji: Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana.
    Grupy delegują swoich przedstawicieli do pozostałych zespołów. Oddelegowani mają na celu przekazanie tego, co opracował ich zespół, i pozyskanie wiedzy dotyczącej efektów pracy zespołu, do którego zostali wysłani przez koleżanki i kolegów ze swojej grupy. Następuje wymiana informacji, notatek, pomysłów na pracę z medium.

  1. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie ponownie sięgają do mapy myśli i indywidualnie wykonują ćwiczenie polegające na dopasowaniu młodopolskich utworów poetyckich do odpowiedniego kierunku filozoficznego schyłku XIX wieku.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń, który przygotował przed lekcją kolaż lub mem będący komentarzem wiersza Kowal, prezentuje koleżankom i kolegom efekt swojej pracy. Celem uczniów jest rozpoznanie wiersza wybranego do prezentacji.

  2. Wybrani uczniowie przypominają swoje oczekiwania związane z tematem lekcji i mówią o tym, które z nich zostały spełnione w toku zajęć.

Zadanie domowe:

Wybierz jeden z wierszy analizowanych w czasie lekcji i przekształć go na wybraną z podanych form wypowiedzi: głos w dyskusji, referat, esej lub reportaż.

Materiały pomocnicze:

  • Filozofia. Podstawowe pytania, red. E. Martens i H. Schopenhauer, Nietzsche, Heidegger. Fundamentalne kwestie filozofii życia, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2015.
    Fryderyk Nietzsche – źle wykorzystany geniusz, audycja Polskiego Radia.

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji. Medium można też podzielić na część wykonaną przez uczniów w czasie fazy realizacyjnej lekcji i część, która będzie jej podsumowaniem.