Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Systemy klasyfikacji i typy wybrzeży morskich
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
Poznawanie terminologii geograficznej.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
III. Kształtowanie postaw.
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Treści nauczania:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, czym są wybrzeża morskie,
poznaje systemy klasyfikacji wybrzeży morskich,
analizuje typy wybrzeży morskich i określa ich charakterystyczne cechy.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca w parach/grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusze papieru A3/A2, pisaki, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
W. Jaroszewski, L. Marks, A. Radomski, Słownik geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1985.
W. Mizerski, H. Sylwestrzak, Słownik geologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z treścią e‑materiału i innymi źródłami informacji dotyczącymi powstawania różnych typów wybrzeży i ich występowania na świecie.
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie informacji dotyczących procesów powstawania poszczególnych typów wybrzeży.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest stworzenie klucza do oznaczania poszczególnych typów wybrzeży i przedstawienie go w formie tabeli, w której uwzględnione będą następujące elementy: typ wybrzeża, proces prowadzący do powstania wybrzeża, cechy charakterystyczne wybrzeża, przykłady występowania.
Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), przydzielenie przez nauczyciela każdej grupie jednego typu wybrzeża do opracowania (dalmatyńskie, fiordowe, szkierowe, riasowe, limanowe, mierzejowo‑zalewowe, lagunowe, deltowe, koralowe).
Kilkuminutowa praca i dyskusja w grupach, podczas której uczniowie określają proces prowadzący do powstania wybrzeża, cechy charakterystyczne wybrzeża, przykłady występowania i zapisują informacje w tabeli.
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń, wniosków poszczególnych grup – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji opracowanych treści, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.
Zgrupowanie danych dotyczących opracowanych przez grupy uczniów typów wybrzeży – powstanie klucza do oznaczania poszczególnych typów wybrzeży.
Wyświetlenie na ekranie przez nauczyciela fotografii kilku wybranych typów wybrzeży (mogą to być zdjęcia zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału), rozpoznawanie ich przez uczniów z wykorzystaniem opracowanego klucza, weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Podsumowanie treści prezentowanych podczas lekcji poprzez wykazanie związków przyczynowo‑skutkowych między typem wybrzeża a procesami zachodzącymi na styku lądu i morza w różnych regionach świata.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i informacji zdobytych na podstawie analizy grafiki interaktywnej.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Rozwiązanie ćwiczenia nr 8.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna – stworzenie hierarchicznego schematu powstawania wybrzeży (poziom 1 – czynniki decydujące o powstaniu wybrzeża, poziom 2 – przebieg procesu, poziom 3 – typ wybrzeża).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystane do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego hydrosfery. Będzie przydatna także podczas odmiennych tematycznie lekcji dotyczących zagadnień oceanograficznych i charakterystyki fizycznogeograficznej pasa pobrzeży w Polsce i na świecie.