Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Polonus pancerny, wąsaty, kontuszowy – Jan III Sobieski, ideał Sarmaty

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje wizerunek Jana III Sobieskiego utrwalony w kulturze polskiej,

  • wskazuje cechy Sarmaty,

  • opisuje sposób przedstawiania króla w dziełach malarskich,

  • na podstawie tekstów krytycznoliterackich wyjaśnia funkcję społeczną mitu króla Sarmaty.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polonus pancerny, wąsaty, kontuszowy” – Jan III Sobieski, ideał Sarmaty. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 2 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.

  2. Przekład intersemiotyczny: Chętni uczniowie przygotowują się do odegrania sceny opisanej we fragmencie Pana Wołodyjowskiego (ćw. 6 z e‑materiału). Osoba, która odegra rolę Sobieskiego, powinna być ubrana tak jak król na wybranym obrazie zamieszczonym w galerii e‑materiału. Pozostali aktorzy powinni być ubrani i ucharakteryzowani na polskich szlachciców z epoki.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od odegrania zaplanowanej sceny z Pana Wołodyjowskiego. W tle (na tablicy interaktywnej) nauczyciel wyświetla galerię wizerunków króla (z e‑materiału). Uczniowie, którzy biorą udział w minispektaklu, powinni zadbać, by scena rozegrała się w uroczystym, podniosłym nastroju. Po zakończeniu prezentacji widzowie opisują swoje wrażenia i próbują na gorąco wskazać cechy króla. Jedna osoba zapisuje je na tablicy.
    Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” oraz poleceniem: 1 i 2 i wspólnie rozwiązują zadanie.

  2. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat wizerunku króla Sarmaty utrwalonego w literaturze i malarstwie. Zadaje następujące pytanie: Jakie zabiegi wykorzystywali twórcy do przedstawienia postaci Jana III Sobieskiego? Jeśli uczniowie będą mieli problem z udzieleniem odpowiedzi, nauczyciel poleca, by indywidualnie rozwiązali ćw. 3 i 4 z e‑materiału. Następnie prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi i wraca do pytania o wizerunek króla. We wnioskach uczniów powinny się pojawić takie pojęcia jak: idealizacja, hiperbolizacja, sakralizacja.

  3. W ostatniej części tej fazy lekcji uczniowie indywidualnie rozwiązują ćw. 7 i 8.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. Jaką funkcję w społeczną spełnia mitologizowanie pewnych postaci? Jakie niebezpieczeństwa może powodować?

Praca domowa:

  1. Wskaż postać historyczną, która pełniła w polskiej kulturze rolę podobną do odgrywanej przez Jana III Sobieskiego. Zastanów się, czy i jakie znaczenie ma kultywowanie pamięci o takich bohaterach.

Materiały pomocnicze:

  • Zbigniew Wójcik, Jan III Sobieski, Warszawa 1991.

  • Maria Bogucka, Staropolskie obyczaje XVI i XVII wieku, Warszawa 1994.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.