Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Dlaczego warto żyć? Missa pagana Edwarda Stachury
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje tytuł poematu Missa pagana Edwarda Stachury,
charakteryzuje wartości, o których mówi podmiot liryczny w poemacie,
wskazuje analogie między kompozycją poematu a strukturą mszy,
charakteryzuje wizję Boga i człowieka w poemacie Edwarda Stachury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
odwrócona klasa;
z użyciem e‑podręcznika;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Uwaga: zajęcia przeznaczone są na dwie godziny lekcyjne, ale nauczyciel może wybrać część działań i zaplanować tylko jedną lekcję.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Dlaczego warto żyć? Missa pagana Edwarda Stachury”. Uczniowie powinni się zapoznać z cyklem Missa pagana. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które przygotowują się do zajęć (należy wyznaczyć termin co najmniej tygodniowy):
Grupa 1. Wywiad. Zbierzcie materiały dotyczące genezy cyklu. Zastanówcie się nad odpowiedziami na pytania:
- Jakie były okoliczności powstania utworu?
- Jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora?
- Do jakiego nurtu literackiego należy utwór? Co o tym świadczy?
Przygotujcie kilkuminutową scenkę, w której zaprezentujecie wywiad z poetą.
Grupa 2. Mapa myśli. Wykonajcie mapę myśli dotyczącą motywów obecnych w tekstach (np. motyw wędrówki, poszukiwania, winy, uwielbienia, apoteoza natury).
Grupa 3. Schemat. Przeanalizujcie konstrukcję cyklu i porównajcie ją do porządku mszy świętej. Skorzystajcie z prezentacji multimedialnej. Swoje wnioski umieśćcie na schemacie.
Grupa 4. Piramida priorytetów. Zastanówcie się, o jakich wartościach wspomina poeta. Dokonajcie ich hierarchizacji i zbudujcie piramidę. Przygotujcie uzasadnienie wybranego układu.
Grupa 5. Przekład intersemiotyczny. Przygotujcie wybór ilustracji korespondujących z analizowanym podczas lekcji utworem poetyckim Missa pagana. Uzasadnijcie wybór materiału ikonograficznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, rozpoczynając od prezentacji muzycznej wersji utworu Introit (propozycje w materiałach dodatkowych).
Faza realizacyjna:
Część 1
Prezentacja. Poszczególne zespoły dzielą się swoimi wnioskami.
Omówienie. Uczniowie wypowiadają się na temat współpracy, dzielą się refleksjami na temat cyklu, odpowiadają na ewentualne pytania. Nauczyciel komentuje poszczególne prezentacje.Część 2
Sekcja „Sprawdź się”. Nauczyciel prosi o samodzielne wykonanie ćwiczeń 1–5 lub innych wybranych z sekcji „Sprawdź się”.
Dzielenie się wiedzą. Uczniowie po wykonaniu ćwiczeń porównują swoje odpowiedzi w parach, wymieniają się refleksjami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. O jakich wartościach mówi podmiot liryczny w poemacie Missa pagana? Jaka jest wizja Boga i człowieka w poemacie Edwarda Stachury? Co sprawia, że życie jest dla człowieka wyjątkowe?
Na zakończenie nauczyciel odtwarza ostatni utwór z cyklu Ite missa est (propozycje w materiałach dodatkowych).Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz tekst argumentacyjny, w którym przedstawisz interpretację jednego utworu z cyklu Missa pagana. Uzasadnij swój wybór.
Zadanie dodatkowe: Wykonaj mapę myśli, na której umieścisz tytuły utworów literackich, muzycznych, dzieł plastycznych, filmów, które propagują hasło: Życie jest piękne.
Materiały pomocnicze:
• Marian Buchowski, Edward Stachura – biografia i legenda, Opole 1993.
• Barbara Czochralska, Ktoś spoza planety. Spotkania z Edwardem Stachurą, Kraków 2014.
• Film Edward Stachura z tego świata, reż. Teresa Kudyba, 2014.
• Audycja radiowa Andrzeja Matula, Edward Stachura – żył tak, jak pisał, Polskie Radio, 2009.
• Interpretacje muzyczne Missy pagany:
- Kuba Blokesz, Missa pagana – poemat Edwarda Stachury z muzyką Romana Kołakowskiego, 2014,
- Stare Dobre Małżeństwo, Missa pagana, 2005,
- Julita Kożuszek, Dorota Wasilewska, Introit, 2020,
- Anna Chodakowska, Msza Wędrującego, muz. Roman Ziemlański, 1982.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.