Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Dlaczego warto żyć? Missa pagana Edwarda Stachury

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
2) wykorzystuje składniowo‑znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura uzupełniająca
26) Anna Kamieńska, Anna Świrszczyńska, Julia Hartwig, Stanisław Grochowiak, Edward Stachura, wybór wierszy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
13) rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych i estetycznych w utworach literackich.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje tytuł poematu Missa pagana Edwarda Stachury,

  • charakteryzuje wartości, o których mówi podmiot liryczny w poemacie,

  • wskazuje analogie między kompozycją poematu a strukturą mszy,

  • charakteryzuje wizję Boga i człowieka w poemacie Edwarda Stachury.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • odwrócona klasa;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Uwaga: zajęcia przeznaczone są na dwie godziny lekcyjne, ale nauczyciel może wybrać część działań i zaplanować tylko jedną lekcję.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć.
    Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „Dlaczego warto żyć? Missa pagana Edwarda Stachury”. Uczniowie powinni się zapoznać z cyklem Missa pagana. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które przygotowują się do zajęć (należy wyznaczyć termin co najmniej tygodniowy):
    Grupa 1. Wywiad. Zbierzcie materiały dotyczące genezy cyklu. Zastanówcie się nad odpowiedziami na pytania:
    - Jakie były okoliczności powstania utworu?
    - Jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora?
    - Do jakiego nurtu literackiego należy utwór? Co o tym świadczy?
    Przygotujcie kilkuminutową scenkę, w której zaprezentujecie wywiad z poetą.
    Grupa 2. Mapa myśli. Wykonajcie mapę myśli dotyczącą motywów obecnych w tekstach (np. motyw wędrówki, poszukiwania, winy, uwielbienia, apoteoza natury).
    Grupa 3. Schemat. Przeanalizujcie konstrukcję cyklu i porównajcie ją do porządku mszy świętej. Skorzystajcie z prezentacji multimedialnej. Swoje wnioski umieśćcie na schemacie.
    Grupa 4. Piramida priorytetów. Zastanówcie się, o jakich wartościach wspomina poeta. Dokonajcie ich hierarchizacji i zbudujcie piramidę. Przygotujcie uzasadnienie wybranego układu.
    Grupa 5. Przekład intersemiotyczny. Przygotujcie wybór ilustracji korespondujących z analizowanym podczas lekcji utworem poetyckim Missa pagana. Uzasadnijcie wybór materiału ikonograficznego.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji, rozpoczynając od prezentacji muzycznej wersji utworu Introit (propozycje w materiałach dodatkowych).

Faza realizacyjna:

  1. Część 1
    Prezentacja. Poszczególne zespoły dzielą się swoimi wnioskami.
    Omówienie. Uczniowie wypowiadają się na temat współpracy, dzielą się refleksjami na temat cyklu, odpowiadają na ewentualne pytania. Nauczyciel komentuje poszczególne prezentacje.

  2. Część 2
    Sekcja „Sprawdź się”. Nauczyciel prosi o samodzielne wykonanie ćwiczeń 1–5 lub innych wybranych z sekcji „Sprawdź się”.
    Dzielenie się wiedzą. Uczniowie po wykonaniu ćwiczeń porównują swoje odpowiedzi w parach, wymieniają się refleksjami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. O jakich wartościach mówi podmiot liryczny w poemacie Missa pagana? Jaka jest wizja Boga i człowieka w poemacie Edwarda Stachury? Co sprawia, że życie jest dla człowieka wyjątkowe?
    Na zakończenie nauczyciel odtwarza ostatni utwór z cyklu Ite missa est (propozycje w materiałach dodatkowych).

  2. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz tekst argumentacyjny, w którym przedstawisz interpretację jednego utworu z cyklu Missa pagana. Uzasadnij swój wybór.
    Zadanie dodatkowe: Wykonaj mapę myśli, na której umieścisz tytuły utworów literackich, muzycznych, dzieł plastycznych, filmów, które propagują hasło: Życie jest piękne.

Materiały pomocnicze:
• Marian Buchowski, Edward Stachura – biografia i legenda, Opole 1993.
• Barbara Czochralska, Ktoś spoza planety. Spotkania z Edwardem Stachurą, Kraków 2014.
• Film Edward Stachura z tego świata, reż. Teresa Kudyba, 2014.
• Audycja radiowa Andrzeja Matula, Edward Stachura – żył tak, jak pisał, Polskie Radio, 2009.
• Interpretacje muzyczne Missy pagany:

- Kuba Blokesz, Missa pagana – poemat Edwarda Stachury z muzyką Romana  Kołakowskiego, 2014,
- Stare Dobre Małżeństwo, Missa pagana, 2005,
- Julita Kożuszek, Dorota Wasilewska, Introit, 2020,
- Anna Chodakowska, Msza Wędrującego, muz. Roman Ziemlański, 1982.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.