| |
| |
| Od czego zależy pojemność elektryczna ciał przewodzących? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisów postawy programowej dla zakresu rozszerzonego. |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
dowie się czym jest pojemność elektryczna;
przeanalizuje wzór na pojemność elektryczną przewodnika kulistego;
zastanowi się od czego zależy pojemność elektryczna;
poprzez analizę przykładu naładowanej kulki w pobliżu, dielektryka dowie się, że pojemność zależy też od otoczenia;
poprzez analizę przykładu połączenia kropel rtęci dowie się w jaki sposób zmiana objętości wpływa na pojemność.
|
| |
| |
| symulacja interaktywna, praca w grupach |
| komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:
czym jest ładunek elektryczny?
czym jest potencjał elektryczny?
jak wyznaczyć pojemność elektryczną?
Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Przeczytanie i omówienie tekstu „Czy to nie ciekawe?” |
|
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu. Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. |
|
Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 lub 3 zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. Uczniowie w grupach oglądają symulację interaktywną. Następnie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z symulacją, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej. Można je również wykorzystać w fazie podsumowującej lekcję, tak jak opisano to w 'Przebiegu lekcji'. |