Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Od czego zależy pojemność elektryczna ciał przewodzących?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisów postawy programowej dla zakresu rozszerzonego.

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się czym jest pojemność elektryczna;

  2. przeanalizuje wzór na pojemność elektryczną przewodnika kulistego;

  3. zastanowi się od czego zależy pojemność elektryczna;

  4. poprzez analizę przykładu naładowanej kulki w pobliżu, dielektryka dowie się, że pojemność zależy też od otoczenia;

  5. poprzez analizę przykładu połączenia kropel rtęci dowie się w jaki sposób zmiana objętości wpływa na pojemność.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

symulacja interaktywna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

  • czym jest ładunek elektryczny?

  • czym jest potencjał elektryczny?

  • jak wyznaczyć pojemność elektryczną?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Przeczytanie i omówienie tekstu „Czy to nie ciekawe?”

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu.
Uczniowie dzielą się na 4 grupy i w grupach, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 lub 3 zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.
Uczniowie w grupach oglądają symulację interaktywną. Następnie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z symulacją, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do zadań, które uczniowie wskazali jako te, z którymi mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej. Można je również wykorzystać w fazie podsumowującej lekcję, tak jak opisano to w 'Przebiegu lekcji'.