Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Placówki dyplomatyczne i konsularne Rzeczypospolitej Polskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

6) przedstawia, na przykładzie placówek Rzeczypospolitej Polskiej, zadania ambasad i konsulatów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje różne rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie,

  • analizuje rozmieszczenie polskich przedstawicielstw na świecie,

  • rozważa cele i zasadność polskiej obecności dyplomatycznej i konsularnej za granicą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • analiza tekstu literackiego,

  • analiza materiałów źródłowych,

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Dyskusja na temat: „Jeśli nie siedzisz przy stole, to jesteś częścią menu”, czyli wady i zalety utrzymywania licznych polskich misji dyplomatycznych na świecie.

3. Po zakończeniu dyskusji przeprowadzone jest głosowanie: Polska powinna utrzymywać jak najwięcej placówek dyplomatycznych w różnych państwach świata i przy różnych organizacjach międzynarodowych (za i przeciw). W tym celu można wykorzystać widżet Problem 1 w sekcji Mapa interaktywna i wyniki głosowania wyświetlić na tablicy interaktywnej.

Faza realizacyjna

1. Wybrana osoba wypisuje na tablicy rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie. Uczniowie w ramach burzy mózgów przedstawiają swoje skojarzenia z każdym z rodzajów przedstawicielstw, próbując ustalić, czym różnią się one między sobą. Nauczyciel może zadawać pytania pomocnicze lub dawać podpowiedzi, np.

  • Czy załatwialiście kiedyś jakąś sprawę w konsulacie? Jaka to była sprawa?

  • Czy spotkaliście się z pojęciem ambasady, np. w filmie lub serialu? Czym zajmowała się taka placówka dyplomatyczna?

  • Stałe przedstawicielstwo Polska utrzymuje np. przy Unii Europejskiej oraz Radzie Europy.

Nauczyciel zapisuje hasłowo na tablicy sugestie uczniów.

Następnie uczniowie zapoznają się ze stosownym fragmentem tekstu w sekcji Przeczytaj (Rodzaje przedstawicielstw Polski na świecie), weryfikują, poprawiają i uzupełniają informacje zapisane na tablicy.

Wybrane osoby podsumowują kolejno, czym charakteryzuje się każdy rodzaj przedstawicielstwa.

2. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z mapą interaktywną, poszukując rozwiązań do ćwiczeń dołączonych do multimedium. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania. Nauczyciel wspólnie z pozostałymi uczniami weryfikuje i uzupełnia te odpowiedzi.

3. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z fragmentem tekstu dotyczącym opieki dyplomatycznej i konsularnej, a następnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1, 4 i 5. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w parach rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.

2. Nauczyciel ponownie przeprowadza głosowanie z początku lekcji – sprawdzamy, czy uczniowie zmienili zdanie na temat zasadności polskiej obecności na świecie.

Praca domowa:

Wybierz z mapy interaktywnej jedno z przedstawicielstw Polski na świecie. Poszukaj informacji na temat działalności tego przedstawicielstwa i przedstaw je w formie wywiadu (10 pytań i odpowiedzi) z pracownikiem tego przedstawicielstwa (dowolnego szczebla).

Materiały pomocnicze:

Karta Praw Podstawowych UE, eur‑lex.europa.eu.

Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r., prawo.sejm.gov.pl.

Rzecznik Praw Obywatelskich, Zmiany w norweskim systemie opieki nad dzieckiem po interwencjach RPO i MSZ, rpo.gov.pl, 2015.

Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do przygotowania własnej prezentacji dotyczącej polskich placówek dyplomatycznych.