Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Mapa uchodźstwa w Europie.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/ technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa:

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

8) odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej oraz opisuje problemy uchodźców, w tym dzieci, na wybranych przykładach z Europy i innych regionów świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie „uchodźca”,

  • wskazuje różnicę między uchodźstwem a emigracją,

  • przeanalizuje artykuły i wypowiedzi dotyczące problemu uchodźstwa w Europie.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, metoda „mapa pojęciowa”, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, plakaty z mapą pojęciową, atlas, mapa świata

Materiały pomocnicze: podręcznik, atlas, mapa świata, guma mocująca, duże arkusze papieru A3, pisali, kredki, paski papieru A3

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel na plenum zadaje pytanie uczniom: kim jest uchodźca? Uczniowie wypowiadają się swobodnie i metoda „burza mózgów” definiują „uchodźcę”. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze hasła dotyczące uchodźstwa (jak skąd, dokąd, kto, w jakim celu, z jakiego powodu itp.).

  • Po wstępnej burzy mózgów, nauczyciel wspólnie z uczniami porządkuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do materiału multimedialnego i zapoznają się z celami lekcji. Nauczyciel konfrontuje treści zawarte we wstępie z przedstawionymi na plakatach uczniów, np. zadając pytanie czy z tekstu dowiedzieli się czegoś nowego i co jeszcze chcieliby na ten temat wiedzieć?

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treściami z części „Przeczytaj”. Następnie łączą się w pary i zapoznają się z filmem. Dyskutują o  problematyce przedstawionej w filmie i wykonują polecenie do filmu. Potem tworzą grupy 4‑osobowe. Najpierw uczniowie dzielą się wiedzą i spostrzeżeniami na podstawie materiału, a następnie nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Co oznacza fala uchodźców dla Europy?

  • Jedne grupy szukają argumentów „za” przyjmowaniem takiej ilości uchodźców do Europy, a pozostałe grupy szukają argumentów „przeciw”

  • Po wyznaczonym czasie nauczyciel rozpoczyna dyskusje na argumenty. Celem dyskusji jest wypracowanie wspólnego stanowiska klasy w tej sprawie i rozbudzenie świadomości młodzieży na temat problemów współczesnego świata.

  • Następnie na plenum wszyscy sprawdzają z medium głównym i konfrontują z wcześniejszymi opracowaniami, sprawdzając dotychczasową wiedzę. Po obejrzeniu nauczyciel podsumowuje zebrane informacje za pomocą miniwykładu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

Praca domowa

  • Znając już problemy związane z uchodźstwem, podaj przykłady pozytywnych postaw obywatelskich wobec problemu uchodźstwa. Co każdy mógłby zrobić od siebie, aby pomóc uchodźcom przetrwać te ciężkie chwile.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: film może zostać wykorzystany na lekcjach z wiedzy o społeczeństwie w bloku tematycznym związanym z uchodźctwem i migracją.