Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dodawanie wektorów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. wymienia sposoby dodawania wektorów.

  2. opisuje dwie metody graficzne dodawania wektorów oraz metodę obliczeniową.

  3. analizuje, czym różni się metoda graficzna od metody obliczeniowej.

  4. wymienia argumenty przemawiające za stosowaniem poszczególnych metod.

  5. uzasadnia, kiedy i dlaczego poszczególne metody nie mogą być stosowane.

  6. stosuje zdobytą wiedzę teoretyczną dodając wektory każdą z poznanych metod.

Strategie i metody
nauczania:

– blended‑learning
– nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

– film samouczek,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem,
– kartka w kratkę,
– linijka,
– długopis.

Materiały pomocnicze:

- przygotowane pary wektorów dla potrzeb przykładów rachunkowych wykonywanych przez uczniów w czasie lekcji.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: co to są wektory? Czy uczniowie wiedzą, że wektor możemy przedstawić graficznie oraz za pomocą współrzędnych? Czy wiedzą, jakie właściwości mają wektory?
Przeczytanie i omówienie wstępu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst, a następnie wspólnie oglądają film samouczek. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem lub filmem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub filmu.
Uczniowie dzielą się na trzy grupy i analizują metody dodawania wektorów. Nauczyciel podaje współrzędne dwóch wektorów, a każda z grup dodaje te dwa wektory inną metodą. Uczniowie porównują wyniki uzyskane przez różne grupy. Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują problemy z zestawu zadań.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”. Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do obecnych zadań, o zróżnicowanym stopniu trudności.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:.

Film‑samouczek może być wykorzystany przed lekcją jako wprowadzenie do niej lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w konspekcie.