Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Malediwy – kraj żyjący z turystyki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

6) korzystając z danych statystycznych analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje i ocenia atrakcyjność turystyczną Malediwów,

  • na podstawie wykresów ocenia rolę turystyki na Malediwach,

  • wymienia przyczyny oraz pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki na Malediwach,

  • wymienia zagrożenia związane z dużą rolą turystyki w gospodarce na przykładzie Malediwów i innych państw.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Kraje uzależnione od turystyki: Kraje uzależnione od turystyki: Malediwy, Malta, Chorwacja, Czarnogóra… Który kraj jeszcze znalazł się w rankingu?, tripybiznesekipy.pl [dostęp online: 03.07.2020].

  • Malediwy: dane z banku światowego, worldbank.org [dostęp online: 03.07.2020].

  • Malediwy – raj dla turystów, nie tylko tych najbogatszych, tvp.info [dostęp online: 03.07.2020].

  • Rocznik Statystyczny Turystyki na Malediwach (ang. Tourism Yearbook 2018), tourism.gov.mv [dostęp online: 03.07.2020].

  • Rocznik Statystyczny Malediwów (ang. Statistical Yearbook of Maldives 2019) statisticsmaldives.gov.mv [dostęp online: 03.07.2020].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat turystyki.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby zapoznali się z częścią Przeczytaj niniejszego e‑materiału. Po zakończonej pracy chętni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują w formie schematu najważniejsze treści, które udało im się zapamiętać. Następuje wspólna dyskusja. Nauczyciel, korzystając z fragmentu tej części e‑materiału wyświetlonego na ekranie, wyjaśnia uczniom trudniejsze kwestie.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, w zależności od potrzeb i liczebności klasy. Prosi, żeby każda z grup zapoznała się z multimedium bazowym nr 1 i odpowiedziała na wyznaczone przez niego polecenia do tego materiału (polecenia zamieszczone są przy multimedium). Po zakończonym zadaniu grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Powołują się na odpowiednie elementy multimedium. Po wystąpieniu każdej z grup następuje wspólna dyskusja i wyjaśnienie trudniejszych treści.

  • W następnej kolejności nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym nr 2 i wykonanie do niego poleceń (również w parach). Po zakończonym zadaniu chętni uczniowie przedstawiają na forum klasy swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie dzielą kartkę w zeszycie na trzy części. W pierwszej części zapisują, czego się nauczyli, w drugiej – czego chcieliby dowiedzieć się więcej, a w trzeciej - jedno pytanie, które chcieliby zadać. Chętni uczniowie prezentują swoje notatki na forum klasy. Następuje wśród uczniów próba odpowiedzi na postawione pytania.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa:

  • Znajdź odpowiedzi na nurtujące pytania postawione w fazie podsumowującej - notatka w zeszycie.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedia mogą posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Mogą także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także jako studium przypadku podczas omawiania zagadnień dotyczących turystyki.