Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej
Uczeń:
1) przedstawia funkcjonowanie systemu obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej, rozróżnia ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe; wymienia zadania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia najważniejsze zasady systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce;
wymienia rodzaje ubezpieczeń;
wyjaśnia znaczenie ubezpieczeń społecznych w kontekście funkcji socjalnej państwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Z pomocą nauczyciela uczniowie rozważają, na czym polega funkcja socjalna państwa. Przywołane są takie pojęcia, jak: „bezpieczeństwo socjalne”, „polityka społeczna”, „prawa człowieka drugiej generacji”. Podawane są przykłady działań współczesnych państw w zakresie polityki socjalnej oraz kontekst historyczny (kiedy oraz w jakich okolicznościach państwa zaczęły realizować zadania socjalne?).
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wybrana osoba przedstawia przygotowaną przed zajęciami prezentację na temat systemu emerytalnego w Polsce. Uwzględnia w niej zmiany, jakie w tym systemie zachodziły na przestrzeni ostatnich 20 lat. Zwraca uwagę na problemy i dylematy związane z ubezpieczeniami emerytalnymi, w kontekście zmian demograficznych, technologicznych oraz gospodarczych.
2. Zaczyna się burza mózgów. Przed uczniami stoi następujący problem: „Jaki system ubezpieczeń emerytalnych jest najlepszy dla Polski?”. Podkreślony jest sporny charakter omawianej problematyki. Uwaga zwrócona jest na to, by argumenty wykorzystywane w dyskusji odnosiły się do aktualnej sytuacji kraju.
3. Inna osoba przedstawia prezentację dotyczącą pozostałych ubezpieczeń społecznych realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (rentowe, chorobowe i wypadkowe). Zwraca uwagę na świadczenia, które przysługują ubezpieczonym oraz na wysokość składek ubezpieczeniowych.
4. Kolejna osoba przedstawia system ubezpieczeń rolniczych, realizowanych w ramach Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje dotychczasowe ustalenia. Zwraca uwagę na problemy związane z realizacją funkcji socjalnych przez państwo – w warunkach globalizacji oraz wyzwań technologicznych.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 oraz 5–8.
Materiały pomocnicze:
Karolina Nowakowska, O co chodzi ze zniesieniem trzydziestokrotności? Wszystko, co musisz wiedzieć, praca.gazetaprawna.pl.
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, prawo.sejm.gov.pl.
Zbliża się wielka reforma emerytalna PiS. Oto co trzeba wiedzieć o likwidacji OFE, businessinsider.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.