Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Historia, funkcje, systemy źródeł prawa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze funkcje prawa;

  • charakteryzuje systemy źródeł prawa;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących historii, funkcji oraz systemów źródeł prawa;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • JIGSAW;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

  • pudełko na pytania uczniów.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją.

1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem w e‑materiale w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej. Następnie na pojedynczych kartkach zapisują 5 pytań.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją proponują cele zajęć.

3. Nauczyciel prosi uczniów, aby do pudełka wrzucili przygotowane w domu pytania.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie tworzą grupy czteroosobowe i wybierają spośród siebie osobę koordynującą. Na przygotowanych arkuszach znajdują się pytania do opracowania przez poszczególne zespoły dotyczące historii prawa, konstytucji, ustawy, dekretu, aktów podustawowych i prawa miejscowego.

2. Prowadzący wyznacza czas na przygotowanie odpowiedzi.

3. Po wyznaczonym czasie grupy mieszają się – uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów. Tam porządkują swoją wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej przedstawić i wyjaśnić dane zagadnienie. Uczniowie wracają do swoich macierzystych zespołów i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien umieć wyjaśnić przedstawione zagadnienia i wiadomości dotyczące historii, funkcji oraz systemów źródeł prawa.

4. Koordynatorzy pracy grup przedstawiają swoje odpowiedzi. W razie konieczności nauczyciel wspólnie z uczniami koryguje i uzupełnia informacje. Arkusze zawieszane są w wyznaczonym miejscu.

5. Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryterium punktowania i oceniania grup za prawidłowe, samodzielne i szybkie rozwiązanie quizu.

6. Uczniowie dobierają się parami, prowadzący podchodzi do grup z pudełkiem, w którym są pytania (każda grupa losuje 5 pytań lub mniej, zależy od czasu, jaki pozostał do końca lekcji).

7. Po wykonaniu zadania w wyznaczonym czasie następuje podsumowanie zabawy i ocena według ustalonego kryterium.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane ćwiczenia przez nauczyciela, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

2. Osoby lub grupy najaktywniejsze na lekcji otrzymują oceny.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę zawierająca najistotniejsze informacje dotyczące historii, funkcji, systemów źródeł prawa.

Materiały pomocnicze:

Sławomir Pilipiec, Kultura prawna a prawo obywatela do ochrony słusznego interesu, „Studia Iuridica Lublinensia”, nr 15/2011.

Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwalona przez Sejm Ustawodawczy w dniu 22 lipca 1952 r., libr.sejm.gov.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa Konstytucyjna Królestwa Polskiego z dnia 27 listopada 1815 r., libr.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby z prezentacji multimedialnej można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.