Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cechy przemysłu Polski w okresie gospodarki socjalistycznej.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy: XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń: 10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia główne cechy polskiego przemysłu w okresie socjalizmu,

  • charakteryzuje podstawowe gałęzie przemysłu, w które inwestowało państwo,

  • zna przykłady inwestycji z lat 1945‑1989.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z tekstem e‑materiału, grafiką interaktywną, krzyżówka), mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas, mapa polityczna Europy, mapa fizyczna Polski, krzyżówka

Materiały pomocnicze

  • Geografia ekonomiczna Polski, praca zbiorowa pod red. St. Berezowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.

  • Karta pracy (krzyżówka).

R1FtDImi7xHAG

Karta pracy do pobrania
Plik PDF o rozmiarze 89.36 KB w języku polskim

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć.

  • Pogadanka: Dlaczego kraje Europy zachodniej mają lepiej rozwiniętą gospodarkę? Co w głównym stopniu spowodowało te różnice?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe, rozdaje im po kilka kolorowych, samoprzylepnych karteczek.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie części Przeczytaj e‑materiału, uczniowie wypisali na karteczkach najważniejsze cechy wprowadzonej po II wojnie światowej gospodarki socjalistycznej w Polsce.

  • Uczniowie analizują tekst, dyskutują między sobą, wybierają i zapisują na karteczkach te cechy, które uważają za najważniejsze i najbardziej charakterystyczne.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyklejają swoje karteczki na tablicy.

  • Pod kierunkiem nauczyciela dokonują selekcji, wybierają powtarzające się cechy i grupują je.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: dlaczego uczniowie wybrali te cechy (nauczyciel zaczyna od cech najczęściej się powtarzających) – dyskusja na forum klasy (można sięgnąć do wiedzy historycznej uczniów lub ich zainteresowań).

  • W trakcie dyskusji nauczyciel zadaje pytania: dlaczego gospodarka socjalistyczna charakteryzowała się gigantomanią?; dlaczego nastawiona była na rozwój przemysłu?; jakie gałęzie przemysłu głównie rozwijano?

  • Nauczyciel tak kieruje dyskusją, aby pojawiły się w niej terminy: nacjonalizacja, bezrobocie ukryte, gospodarka centralnie planowana, energochłonność gospodarki i jej materiałochłonność (mogą się pojawić na kartkach uczniów, jeżeli nie, to należy na nie zwrócić uwagę).

  • Następnie uczniowie podają przykłady największych zakładów przemysłowych, które powstały w okresie 1945‑1989.

  • Uczniowie wyszukują w atlasie, a następnie wskazują na mapie Polski miasta, w których te zakłady zostały zlokalizowane, przynajmniej dla kilku warto omówić czynniki ich lokalizacji.

  • Nawiązanie do powstania RWPG – nauczyciel prosi, aby uczniowie rozwiązali krótką krzyżówkę (karta pracy), której hasłem jest „RWPG”.

  • W grupach uczniowie ustalają, co to za organizacja, jakie miała cele, które kraje do niej należały.

  • Wskazana grupa referuje ustalenia, inni uczniowie mogą uzupełniać (jeżeli jest taka potrzeba).

  • Uczniowie wskazują na mapie politycznej Europy kraje, które należały do RWPG. Tu warto podkreślić, że były one naszymi głównymi partnerami handlowymi .

  • Nauczyciel łączy po dwie dotychczasowe grupy – tworzy 3‑4 grupy.

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z grafiką interaktywną w e‑materiale – ich zadaniem jest ocena poznanej gospodarki socjalistycznej, wypisanie na kartce papieru jej zalet i wad (mała mapa mentalna).

  • Uczniowie referują efekty pracy – zalety i wady tej gospodarki mogą zapisać w zeszycie w formie notatki z lekcji.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie (lub w parach) wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (jeżeli nie zdążą, nauczyciel może zadać wybrane ćwiczenia jako pracę domową).

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Korzystając z ćwiczenia 8 (e‑materiał), uzasadnij, że wielkie zakłady powstałe w czasie PRL‑u bardzo przyczyniły się do zanieczyszczenia/zniszczenia środowiska przyrodniczego w danym regionie Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafikę interaktywną można wykorzystać do omówienia rozmieszczenia okręgów przemysłowych/koncentracji przemysłu (zakres rozszerzony XI. 2) oraz przy omawianiu zmian społecznych i gospodarczych w Europie po 1989 r. (zakres rozszerzony XX.2).