Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Pozytywne i negatywne skutki globalizacji.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne.

Uczeń:  charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady przejawów globalizacji w różnych dziedzinach

  • wskazuje pozytywne i negatywne skutki globalizacji: społeczne, gospodarcze, ekonomiczne i ekologiczne,

  • wyjaśnia znaczenie globalizacji dla rozwoju gospodarki i życia ludzi na świecie,

  • wyjaśnia powiązania między różnymi płaszczyznami globalizacji.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: burza mózgów, grafika interaktywna, JIGSAW (uczenie się we współpracy, samokształcenie), mini wykład, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, arkusze papieru A4, ewentualnie podręcznik

Materiały pomocnicze:

Maśloch P., Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika, Toruń - Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji

http://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html

http://stosunki‑miedzynarodowe.pl/globalizacja/1333‑skutki‑procesow‑globalizacji

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili skojarzenia ze słowem globalizacja.

  • Porządkuje wypowiedzi uczniów, przedstawia definicję globalizacji.

  • Podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym (Przeczytaj). Z tekstu wyróżniają pięć płaszczyzn globalizacji.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup – każda losuje jedną płaszczyznę globalizacji. Korzystając z grafiki interaktywnej uczniowie omawiają w każdej grupie przykłady przejawów globalizacji w swojej płaszczyźnie oraz pozytywne i negatywne jej skutki. Mogą wzbogacić grafikę o swoje przemyślenia czy inne przykłady skutków. Każdy uczeń w grupie staje się ekspertem od danej płaszczyzny globalizacji – wspólnie w grupie wykonują schemat na kartce papieru, a na nim zapisują najważniejsze (według nich) skutki globalizacji: pozytywne i negatywne.

  • Następnie uczniowie zmieniają grupy i zapoznają ze skutkami globalizacji w danej płaszczyźnie innych uczniów – mogą wykorzystać swoje notatki (schematy) lub grafikę (ale mają ograniczony czas). Następuje tyle wymian uczniów, aby każdy mógł zapoznać się ze wszystkimi skutkami w pięciu płaszczyznach.

  • Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania dotyczące pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji. Podsumowuje tę fazę lekcji zwracając uwagę na przenikanie się płaszczyzn globalizacji i na jej znaczenie dla rozwoju gospodarki i życia ludzi.

  • Mini wykład nauczyciela o Milenijnych Celach Rozwoju i powiązanie ich z globalizacją (Głównymi barierami skutecznej realizacji Milenijnych Celów Rozwoju okazały się: (1) brak dostatecznej woli politycznej do współpracy międzynarodowej, (2) brak globalnej polityki ludnościowej i emigracyjnej, (3) brak globalnych programów ochrony środowiska przyrodniczego, (4) nadmierne wydatki militarne i konflikty wojenne, (5) podsycane konflikty polityczne, kulturowe i religijne, (6) niedostateczny poziom tolerancji, (7) brak dostatecznych zasobów ekonomicznych i środków finansowych.).

  • Dyskusja – czy i w jaki sposób globalizacja może wpłynąć na realizację Milenijnych Celów Rozwoju.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne trudności.

Praca domowa

  • Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

  • Przedstaw kilka przykładów przejawów globalizacji (np. trzy), które możesz zaobserwować w swoim miejscu zamieszkania. Dla każdego przykładu podaj pozytywne i negatywne skutki, jakie niesie globalizacja dla mieszkańców.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • grafika może zostać wykorzystana na lekcji powtórzeniowej z zakresu podstawowego z działu IX.: Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej oraz jako przypomnienie wiadomości przy omawianiu w zakresie rozszerzonym tematu z treści: IX 3) (uczeń: wykazuje wpływ procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach).