Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rodzaje transportu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń: 4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  3. kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie transportu oraz wyjaśnia kryteria jego podziału,

  • wymienia elementy wchodzące w skład zintegrowanego systemu transportowego oraz analizuje ich przeznaczenie,

  • ocenia przydatność poszczególnych środków transportu dla rozmaitych celów,

  • uzasadnia stwierdzenie, że transport jest „krwiobiegiem organizmu państwowego”.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, JIGSAW, czyli „uczenie się we współpracy”

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, atlas, mapa świata, podręcznik, atlas, mapa świata

Materiały pomocnicze:

Piskozub A., Transport w dziejach cywilizacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998. 

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

Nauczyciel przywiesza na tablicy kartki z datami (1770, 1804, 1885, 1903, 1956, 2007) i pyta uczniów, czy wiedzą, z jakim środkiem transportu są powiązane. Uczniowie wspólnie z nauczycielem metodą „burzy mózgów” próbują odpowiedzieć na pytanie. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela po dwie daty. Uczniowie zapoznają się ze wstępem do materiału multimedialnego i dopisują na kartkach środek transportu. Po pracy w grupach uczniowie przywieszają na tablicy pod datą zapisany środek lokomocji i opowiadają o nim. Po pracy grup rozmowa na plenum z odniesieniem do dzisiejszych środków transportu. Następnie nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji. Uczniowie zapoznają się z celami lekcji.

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku tematycznego. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i daje do wylosowania literkę grupy: A, B, C, D. Każda grupa wybiera lidera. Każda grupa opracowuje/omawia szczegółowo treści z bloku tekstowego. Grupa A – transport lądowy, grupa B – transport morski, grupa C – transport powietrzny, grupa D – transport kombinowany. Każda grupa otrzymuje kartkę formatu A2 i ma za zadanie na podstawie przeczytanego tekstu rozpisać środki lokomocji, infrastrukturę transportową i inwestycje towarzyszące, czyli opisać ZST w odniesieniu do rodzaju transportu, który grupa wylosowała.

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

Praca domowa

Znasz specyfikę różnych rodzajów transportów. Gdybyś miał/a założyć firmę transportową, jakich rodzajów transportu skorzystałbyś/-łabyś? Uzasadnij swój wybór.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Po omówieniu materiału i wykonaniu polecenia w grupach nauczyciel może podzielć uczniów na nowe grupy, tak aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z pierwszych czterech grup. Uczniowie w nowych grupach przekazują sobie wiedzę po wykonaniu poleceń, dzielą się spostrzeżeniami. Następnie uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup, w których początkowo pracowali i znów dzielą się zdobytą wiedzą. Odpowiadają na wszystkie cztery polecenia oraz sprawdzają swoją wiedzę przy pomocy multimedium do tematu. Jeżeli nie ma możliwości, aby każda grupa oddzielnie pracowała na grafice interaktywnej, wówczas po pracy w grupach wszyscy razem z nauczycielem na plenum konfrontują wiedzę i omawiają materiał.