Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaki jest związek pomiędzy temperaturą w skali Kelvina a średnią energią ruchu cząsteczek gazu doskonałego i jego energią wewnętrzną? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel uzasadnia, dlaczego suma energii kinetycznych ruchu postępowego wszystkich cząsteczek gazu pozostaje stała i wprowadza pojęcie średniego kwadratu prędkości. Następnie podaje związek średniej energii kinetycznej oraz średniego kwadratu prędkości z temperaturą. Uczniowie dyskutują, czy te wielkości zależą od rodzaju gazu. Nauczyciel ukierunkowuje dyskusję tak, by uczniowie samodzielnie wychwycili różnicę między energią ruchu postępowego cząsteczek gazu i energią wewnętrzną gazu. Podaje przykładu gazów dwuatomowych i trójatomowych. Nauczyciel wprowadza pojęcie całkowitej energii wewnętrznej i tłumaczy w jaki sposób struktura wewnętrzna cząsteczek wpływa na energię wewnętrzną gazu. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują wyniki rozwiązanych zadań. Gdy wystarczy czasu, nauczyciel i uczniowie oceniają stopień przyswojonej wiedzy. W tym celu, przed lekcją, nauczyciel może przygotować karteczki z pytaniami nawiązującymi do celów operacyjnych. Każda z grup uczniów losuje jedno pytanie i wspólnie przygotowuje krótką wypowiedź na zadany temat. Niepoprawne lub niepełne wypowiedzi są na bieżąco korygowane lub uzupełniane przez nauczyciela, bądź chętnych uczniów z innych grup. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują zadania, których nie udało się rozwiązań podczas zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań 5‑7 oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |