Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Budowa portu Gdynia oraz Centralny Okręg Przemysłowy na tle dokonań gospodarki II Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej.
Uczeń:
5) charakteryzuje i ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej z lat 30. (m.in. reformy Eugeniusza Kwiatkowskiego).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia najważniejsze dokonania w gospodarce II Rzeczypospolitej;
wskazuje, ile kosztowały produkty spożywcze w przedwojennej Polsce, i zastanawia się, czy było to dużo, czy mało w porównaniu z zarobkami;
oblicza, ile pieniędzy musiał odłożyć robotnik rolny, aby udać się na emigrację do Nowego Jorku na pokładzie „Piłsudskiego”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Pytania powinny dotyczyć takich zagadnień jak np. budowa portu w Gdyni, kryzys gospodarczy i powołanie rządu Władysława Grabskiego, inwestycje realizowane przez polski rząd (w tym budowa COP). Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie numer 1 - „Zapoznaj się ze schematem. W jaki sposób rozbudowa kolei w II RP wspierała rozwój polskiego przemysłu i eksportu?”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
W następnym kroku uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z poleceniem nr 2 - „Które gałęzie przemysłu były charakterystyczne dla gospodarczej Polski B? Jaką rolę w tym symbolicznym podziale mógł pełnić COP?” i wspólnie rozwiązują zadanie. Wylosowana para przedstawia swoje rozwiązanie, uzuasadniając odpowiedź. Nauczyciel w razie konieczności koryguje ją lub dopowiada ważne informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”, analizując przedstawione materiały źródłowe. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Następne ćwiczenie nr 5 (analiza zarobków przedstawicieli wybranych zawodów w II RP) wyświetlone przez nauczyciela na tablicy uczniowie wykonują, pracując w parach. Podczas wspólnych dyskusji rozwiązują zadanie, następnie łączą się z inną parą i kontynuują swoją dyskusję, uzasadniając swój wybór.
Kolejne ćwiczenie nr 6 (nawiązujące do danych z ćw. 5) uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach dyskutują porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej uczniów oraz pracy klasy.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Budowa portu Gdynia oraz Centralny Okręg Przemysłowy na tle dokonań gospodarki II Rzeczypospolitej” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Krzywicki L., Wspomnienia, t. 1‑3, Warszawa 1957‑59.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Wspomnienia i relacje o reformach Władysława Grabskiego, oprac. M.M. Drozdowski, Warszawa 2004.
Wójtowicz A., Wójtowicz G., Historia monetarna Polski, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Schemat” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.