Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Praktyczne wykorzystanie funkcji wyszukiwania i adresu w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, jak wyszukać wartości leżące na lewo od szukanej.
Poznasz sposób na kopiowanie formuły do wszystkich komórek tabeli.
Będziesz wiedział, jak przeszukiwać różne kolumny za pomocą funkcji
WYSZUKAJ.PIONOWO
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Praktyczne wykorzystanie funkcji wyszukiwania i adresu w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Rodzice poprosili cię o pomoc w sklepie. Chcą abyś w arkuszu kalkulacyjnym zapisał stan sklepowego magazynu. Tabela powinna zawierać kod produktu, nazwę produktu, kod produktu oraz cenę. Umożliw wyszukiwanie nazwy produktu po jego kodzie. Zachowaj ten arkusz, gdyż będzie potrzebny w kolejnych zadaniach.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek II”, czyta treść polecenia nr 1: „Zmodyfikuj arkusz z danymi z poprzedniego zadania. Twoi rodzice postanowili kupić kilka magazynów, w których będą przechowywali swoje towary. Każdy arkusz zawiera dane ile było produktów w każdym z magazynów na koniec miesiąca. Arkusz taki nazwij tak samo jak nazywa się miesiąc. Utwórz raport, w którym podsumujesz liczbę sztuk każdego z produktów w danym magazynie.” i omawia kolejne kroki rozwiązania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film samouczek III”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Samouczek I” i ćwiczenie nr 2 z sekcji „Samouczek II”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Film samouczek I”, „Film samouczek II”, „Film samouczek III” jako materiał do lekcji powtórkowej.