| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe). VII. Elektrostatyka. Uczeń: 4) analizuje natężenie pola wytwarzanego przez układ ładunków punktowych i oblicza jego wartość. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
określa, w jaki sposób sumuje się wielkości wektorowe,
tłumaczy, czym jest superpozycja,
analizuje przykładowe zastosowania zasady superpozycji,
stosuje w praktyce zasadę superpozycji pól.
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana |
| |
| tablica multimedialna / rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni przedstawić posiadane informacje na temat: – podziału wielkości fizycznych, – cech wektorów i działaniach wykonywanych na nich, – podstawowych własności pól: elektrostatycznego, magnetycznego i grawitacyjnego. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: – nauczyciel tłumaczy uczniom, czym jest superpozycja pól, następnie pokazuje im przykład superpozycji w przypadku jednowymiarowym, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – nauczyciel wybiera jednego ucznia, który wykona na tablicy kolejny przykład, – uczeń, z pomocą nauczyciela, wykonuje na tablicy przykład zawierający przypadek dwuwymiarowy – ułożenie ładunków w wierzchołkach kwadratu o zadanej długości boku (lub mas – jeśli w poprzednim przykładzie rozpatrywano pole elektrostatyczne), – nauczyciel kontroluje pracę uczniów, koryguje ewentualne błędy i wyjaśnia kwestie problematyczne, – pozostali uczniowie przyglądają się rozwiązaniu i zadają pytania dotyczące kwestii niejasnych, – nauczyciel przedstawia uczniom przykład trzeci – tym razem ładunki (bądź masy) – ułożone są w wierzchołkach trójkąta równobocznego oraz daje im chwilę na samodzielne podejście do problemu, – uczniowie próbują samodzielnie wykonać otrzymane zadanie, – nauczyciel wybiera następnego ucznia do rozwiązania podanego przykładu, – uczeń, z pomocą nauczyciela, wykonuje na tablicy przykład, – nauczyciel kontroluje pracę ucznia, koryguje ewentualne błędy i wyjaśnia kwestie problematyczne, – pozostali uczniowie przyglądają się rozwiązaniu, sprawdzają postępy dokonane w czasie samodzielnej pracy i zadają pytania dotyczące kwestii niejasnych. Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale), – uczniowie rozwiązują na tablicy zadania problemowe, – nauczyciel sprawdza postępy uczniów i komentuje uzyskane przez nich wyniki, poprawiając ewentualne błędy. |
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której przypominają i podsumowują własnymi słowy zrealizowane w trakcie lekcji zagadnienia. Dodatkowo nauczyciel powinien sprowokować uczniów do wskazania trudności napotkanych w czasie pracy. |
|
Uczniowie powinni: 1. napisać „receptę” opisującą kroki pozwalające na wykonanie zadań rachunkowych z wykorzystaniem zasady superpozycji, 2. wykonać dwa wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe spośród dołączonych do e‑materiału. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lekcją lub po. |