Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch

Przedmiot: Język polski

Temat: Siła wyrazu postaci Wokulskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
IV. Samokształcenie.
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
11) porównuje różnorodne propozycje odczytania tego samego utworu literackiego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • porządkuje swoją wiedzę na temat Stanisława Wokulskiego,

  • ocenia relacje Stanisława Wokulskiego z innymi bohaterami Lalki Bolesława Prusa,

  • dowodzi, czy stworzony przez Prusa wizerunek kapitalisty jest dzisiaj aktualny i atrakcyjny,

  • redaguje listę cech bohatera atrakcyjnych dla współczesnego odbiorcy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • analiza SWOT.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Siła wyrazu postaci Wokulskiego”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z nagraniem w sekcji „AudiobookCzy Wokulski jest cool? i wykonują związane z nim polecenia.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel podaje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu. Następnie informuje uczniów o tym, że będą wykorzystywać na lekcji zasady metody SWOT: S (Strengths) – mocne strony, W (Weaknesses) – słabe strony, O (Opportunities) – szanse, T (Threats) – zagrożenia.
    Objaśnia celowość jej zastosowania na zajęciach dotyczących Stanisława Wokulskiego.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali na kartkach cechy i umiejętności, które ich zdaniem powinien mieć człowiek współczesny, aby dobrze funkcjonować w otaczającym go świecie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przyklejają na tablicy zapisane kartki, a następnie porządkują, grupując powtarzające się cechy oraz umiejętności bohatera.

  2. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie rozpoczęli pracę w grupach 4‑osobowych i posługując się metodą SWOT, ocenili cechy i umiejętności bohatera Lalki; wskazali te, dzięki którym Stanisław Wokulski mógłby funkcjonować w świecie współczesnym, i takie, które by to utrudniały.

  3. Uczestnicy zajęć pracują z e‑podręcznikiem; wykorzystują zamieszczone cytaty z wypowiedzi internetowych, odwołują się do znajomości Lalki Bolesława Prusa oraz tekstu publicystycznego zamieszczonego w sekcji „Audiobook”, z którym zapoznali się przed lekcją.

  4. Grupy prezentują opracowane zespołowo grafiki SWOT i ustnie uzasadniają wybrane przez siebie mocne i słabe strony Stanisława Wokulskiego.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel proponuje, aby uczniowie, w swobodnej dyskusji, odpowiedź na pytanie: Czy z punktu widzenia współczesnych czytelników Stanisław Wokulski jest atrakcyjnym bohaterem?

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wyobraź sobie, że Stanisław Wokulski jest doradcą we współczesnym Ministerstwie Gospodarki. Zanotuj, jakich rad mógłby udzielić ministrowi.

Materiały pomocnicze:

  • Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Olga Tokarczuk, Lalka i perła, Kraków 2001.

  • Ryszard Koziołek, Wiele tytułów, Warszawa 2019.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.