Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Siła wyrazu postaci Wokulskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
porządkuje swoją wiedzę na temat Stanisława Wokulskiego,
ocenia relacje Stanisława Wokulskiego z innymi bohaterami Lalki Bolesława Prusa,
dowodzi, czy stworzony przez Prusa wizerunek kapitalisty jest dzisiaj aktualny i atrakcyjny,
redaguje listę cech bohatera atrakcyjnych dla współczesnego odbiorcy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
analiza SWOT.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Siła wyrazu postaci Wokulskiego”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z nagraniem w sekcji „Audiobook” Czy Wokulski jest cool? i wykonują związane z nim polecenia.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel podaje cele zajęć oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu. Następnie informuje uczniów o tym, że będą wykorzystywać na lekcji zasady metody SWOT: S (Strengths) – mocne strony, W (Weaknesses) – słabe strony, O (Opportunities) – szanse, T (Threats) – zagrożenia.
Objaśnia celowość jej zastosowania na zajęciach dotyczących Stanisława Wokulskiego.Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapisali na kartkach cechy i umiejętności, które ich zdaniem powinien mieć człowiek współczesny, aby dobrze funkcjonować w otaczającym go świecie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przyklejają na tablicy zapisane kartki, a następnie porządkują, grupując powtarzające się cechy oraz umiejętności bohatera.
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie rozpoczęli pracę w grupach 4‑osobowych i posługując się metodą SWOT, ocenili cechy i umiejętności bohatera Lalki; wskazali te, dzięki którym Stanisław Wokulski mógłby funkcjonować w świecie współczesnym, i takie, które by to utrudniały.
Uczestnicy zajęć pracują z e‑podręcznikiem; wykorzystują zamieszczone cytaty z wypowiedzi internetowych, odwołują się do znajomości Lalki Bolesława Prusa oraz tekstu publicystycznego zamieszczonego w sekcji „Audiobook”, z którym zapoznali się przed lekcją.
Grupy prezentują opracowane zespołowo grafiki SWOT i ustnie uzasadniają wybrane przez siebie mocne i słabe strony Stanisława Wokulskiego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie, w swobodnej dyskusji, odpowiedź na pytanie: Czy z punktu widzenia współczesnych czytelników Stanisław Wokulski jest atrakcyjnym bohaterem?
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że Stanisław Wokulski jest doradcą we współczesnym Ministerstwie Gospodarki. Zanotuj, jakich rad mógłby udzielić ministrowi.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Olga Tokarczuk, Lalka i perła, Kraków 2001.
Ryszard Koziołek, Wiele tytułów, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.