Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Społeczno‑gospodarcze skutki starzenia się społeczeństw

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

PODSTAWA PROGRAMOWA

Cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna

1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

6) Integrowanie wiedzy przyrodniczej, społecznej, ekonomicznej i humanistycznej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

1) Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, opracowanie i prezentacja wyników, analizowanie pozyskanych danych oraz formułowanie wniosków na ich podstawie.

2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

4) Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.

III. Kształtowanie postaw

1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

2) Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe

XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu. Uczeń:

2) przedstawia i ocenia skutki (polityczne, społeczne i gospodarcze) przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie i krajach byłego ZSRR po 1989 r.

XXI) Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja. Uczeń:

  1. formułuje hipotezy dotyczące wpływu procesów starzenia się ludności na życie społeczne i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje proces starzenia się społeczeństw,

  • rozumie konsekwencje procesu starzenia się ludności dla społeczeństwa i gospodarki,

  • potrafi wskazać działania ograniczające negatywne konsekwencje procesu starzenia się społeczeństw.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learnign, IBSE

Forma zajęć: praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

  • Adamczyk M., Starzenie się społeczeństwa polskiego wyzwanie zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Organizacja i Zarządzanie, z. 106, poz. 1981, s. 105‑113.

  • Kilan M., Starzenie się społeczeństw wyzwaniem dla współczesnego świata, Praca Socjalna, 1(styczeń‑luty), s. 21‑34.

  • Okólski M., Demografia: podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.

  • Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki, Opracowanie tematyczne OT‑601, Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, 2011.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celu lekcji.

  • Nauczyciel w krótkiej dyskusji z uczniami przypomina pojęcia związane z kształtowaniem się liczby ludności i jej struktury wiekowej (przypomnienie pojęć).

Faza realizacyjna

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z e‑materiałem.

  • Po przedstawieniu i wyjaśnieniu treści lekcji, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Następnie uczniowie w parach zapoznają się ponownie z tabelami danych zawartymi w e‑materiale. Uczniowie wykonują polecenia zawarte pod tabelami. Nauczyciel sprawdza na forum klasy poprawność analizy.

  • Następnie każdy uczeń indywidualnie w zeszycie przygotowuje odpowiedź na pytanie: Jakie są przyczyny procesu starzenia się społeczeństwa? Dodatkowo opisuje własnymi słowami dwie wybrane konsekwencje procesu starzenia się ludności.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i przygotowują w grupach (lub parach – decyduje nauczyciel) prezentację na temat dotychczasowej aktywności międzynarodowej w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom starzenia się społeczeństwa.

  • Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi. Nauczyciel ustnie weryfikuje zrozumienie materiału omówionego na lekcji.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej lub posteru/prezentacji (decyduje nauczyciel) na temat zmian, jakie zaszły w miejscu zamieszkania ucznia na skutek procesu starzenia się demograficznego. W opracowaniu uczniowie mogą przeprowadzić rozmowy ze swoimi rodzicami, rodziną czy starszymi znajomymi (zadanie długoterminowe).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Materiał multimedialny zwarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału całego działu pt. „Wybrane problemy społeczne współczesnego świata”, a także podczas utrwalania umiejętności przekształcania danych oraz analizowania danych statystycznych.