Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Mapy synoptyczne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. analizuje mapę synoptyczną i zdjęcia satelitarne w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są i do czego służą depesze meteorologiczne,

  • rozszyfrowuje depesze meteorologiczne,

  • wymienia główne cechy map synoptycznych,

  • odczytuje informacje z map synoptycznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, miniwykład, metody operatywne (praca z mapą synoptyczną, z e‑materiałem)

Formy zajęć: praca zbiorowa, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, mapy synoptyczne, kartki papieru A4

Materiały pomocnicze:

  • L.J. Battan, Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przypomnienie definicji pogody i podanie jej elementów, wskazanie przyrządów meteorologicznych oraz omówienie sposobów dokonywania pomiarów poszczególnych elementów pogody.

  • Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Do czego wykorzystuje się pomiary meteorologiczne? – pogadanka.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Miniwykład nauczyciela na temat przesyłania wyników obserwacji wykonywanych na głównych stacjach meteorologicznych – depesze . Nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili termin, posiłkując się różnorodnymi źródłami.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie, pracując w parach, wyszukali dodatkowe informacje dotyczące depesz meteorologicznych – wykorzystanie e‑materiału.

  • Dyskusja na forum klasy dotycząca depesz meteorologicznych, m.in. na temat sposobu kodowania informacji i zakresu przekazywanych danych.

  • Następnie uczniowie, nadal pracując w parach, rozszyfrowują przykładową depeszę – e‑materiał.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jak następnie wykorzystywane są informacje uzyskane z depesz meteorologicznych? Jakie są dalsze etapy pracy synoptyków?

  • Przypomnienie terminu mapa synoptyczna, a także ważniejszych oznaczeń i symboli stosowanych na mapach synoptycznych – można wykorzystać e‑materiał.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe – każda dostaje mapę synoptyczną wybranego obszaru (np. Europy zamieszczona jest e‑materiale lub nauczyciel wybiera inną).

  • Uczniowie stają się synoptykami, których zadaniem jest charakterystyka pogody dla przedstawionego obszaru na mapie, a także próba przewidywania pogody, która występowała na tym obszarze w późniejszym czasie.

  • Nauczyciel może przydzielić grupom konkretny kraj do scharakteryzowania pogody na mapie synoptycznej (jeżeli byłaby to mapa synoptyczna Europy, grupy mogą otrzymać kraje z różnych regionów kontynentu, np. Hiszpania, Grecja, Irlandia, Norwegia, Białoruś).

  • Uczniowie pracując, mogą korzystać z różnorodnych źródeł, sporządzają notatkę do przedstawienia klasie; nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wspiera ich.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie dokonują prezentacji na forum klasy – możliwa dyskusja.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień. Wskazuje uczniom ćwiczenia z e‑materiału do pracy w parach.

  • Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami; ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było dla nich ciekawe, nowe, trudne, w jaki sposób i gdzie można wykorzystać wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcji.

Praca domowa

  • Korzystając z mapy synoptycznej (nauczyciel wybiera źródło – np. zawartej w e‑materiale/w podręczniku), scharakteryzuj pogodę danego dnia w Polsce. Przedstaw, jakie zmiany pogody nastąpiły w kolejnych dniach na obszarze Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • grę edukacyjną można wykorzystać przy powtórzeniu materiału z działu III. (Atmosfera) zakres podstawowy;

  • można ją wykorzystać na lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej własnych obserwacji okolic szkoły oraz identyfikowania mikroklimatu miejsca, w którym zlokalizowana jest szkoła ucznia (III. 5) lub na lekcji powtórzeniowej z działu III. (zakres rozszerzony).