Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Poetyka zadziwienia. Marinizm i konceptyzm w poezji baroku

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1) rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji. Uczeń:

  • wskazuje i omawia koncepty w barokowych tekstach poetyckich,

  • rozpoznaje i określa funkcje środków wyrazu artystycznego w wierszach poetów barokowych,

  • formułuje argumenty w dyskusji o wartości poezji kunsztownej,

  • redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał Poetyka zadziwienia. Marinizm i konceptyzm w poezji baroku, prosi o zapoznanie się z tekstem z sekcji „Przeczytaj” oraz wykonanie polecenia 1 z sekcji „Mapa myśli”.

  2. Nauczyciel przygotowuje kilka cytatów z poezji barokowej.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem zajęć i celami lekcji.

  2. Prowadzący zadaje pytanie: Co was, współczesnych młodych ludzi, potrafi wprawić w zdumienie? Czy są takie utwory, które was zaskoczyły? Nauczyciel wysłuchuje swobodnych wypowiedzi uczniów, a następnie stwierdza, że każda epoka ma swoje „zadziwienia”. Wyświetla na tablicy kilka cytatów, np.:
    „Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
    Niźli będzie stateczna która białogłowa”
    (J.A. Morsztyn, Niestatek)
    „Bogaczu hardy, próżno śmiejesz się z nagiego:
    Nago wchodzim na ten świat, nago pójdziem z niego…”
    (D. Naborowski, Łazarz do bogacza)
    „Zdrajca jest Miłość, ten wie, co ją czuje”
    (G. Marino)
    Proponuje, by uczniowie podzielili się swoimi refleksjami.
    Chętni uczniowie (2–3 osoby) prezentują wykonanie prac domowych. Nauczyciel udziela komentarza zwrotnego. W tej fazie lekcji konieczne jest przypomnienie definicji marinizmu i konceptyzmu. Można wykorzystać do tego mapę myśli zamieszczoną w e‑materiale.

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich wykonuje określone zadania.
    I – ćwiczenia 1., 3. – sekcja „Sprawdź się”
    II – ćwiczenia 2., 4. – sekcja „Sprawdź się”
    III – ćwiczenia 5., 6. – sekcja „Sprawdź się”
    2. Prezentacja efektów pracy grup. Liderzy przedstawiają wnioski, odpowiadają na ewentualne pytania, a nauczyciel udziela komentarzy zwrotnych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8. (sekcja „Sprawdź się”). Po określonym czasie chętny uczeń odczytuje swoje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje wykonanie zadania.

Praca domowa:

  1. Wykonaj jedno z zadań.
    a. Przeczytaj wiersz Mikołaja Sępa Sarzyńskiego O nietrwałej miłości rzeczy świata tego i wiersz Stanisława Barańczaka O  nietrwałej miłości słonia świata tego. Porównaj oba teksty, zapisz wnioski.
    b. Przeczytaj wiersz Daniela Naborowskiego Róża i wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza Róża oddana Danielowi Naborowskiemu. Porównaj oba teksty, zapisz wnioski.

Materiały pomocnicze:

  • Czesław Hernas, Barok, Warszawa 1972.

  • Wstęp do: Jan Andrzej Morsztyn, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.