Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przykłady ciągów arytmetycznych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;
5) stosuje wzór na –ty wyraz i na sumę początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje w postaci ciągu arytmetycznego niektóre zależności liczbowe lub geometryczne
podaje interpretację graficzną danych ciągów arytmetycznych
ustala pierwszy wyraz i różnicę ciągu arytmetycznego określonego w różny sposób
wykorzystuje wzory związane z ciągiem arytmetycznym do rozwiązywania problemów arytmetycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
pytajnik
dywanik analogii
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą pytajnika powtarzają wiadomości dotyczące ciągów arytmetycznych i sposobów opisywania ciągów (jeden wytypowany przez nauczyciela uczeń zadaje pytania, a drugi z uczniów wskazuje, kto ma na dane pytanie odpowiedzieć).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w małych grupach pracują metodą dywanika analogii.
Opierając się na wiadomościach dotyczących ciągów, wymyślają przykłady ciągów arytmetycznych opisanych różnymi sposobami, wzorując się na wiadomościach uzyskanych w czasie zajęć pokazujących sposoby opisywania ciągów.
Zadaniem każdej grupy jest podanie przykładów ciągów arytmetycznych – pierwszej grupy o wyrazach będących liczbami naturalnymi, drugiej grupy – przedstawionych graficznie, trzeciej grupy – opisanych kontekstem realistycznym. Grupy mogą przy tym wykorzystywać wiadomości zapisane w sekcji „Przeczytaj”.
Grupy prezentują swoje pomysły i wspólnie opracowują mapę przykładów ciągów arytmetycznych.
Uczniowie w parach zapoznają się z filmem samouczkiem i rozwiązują ćwiczenia 1‑4.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności. Liderzy grup dzielą się refleksjami na temat pracy grup, napotykanych trudności, ciekawych pomysłów, sposobu pracy, itp.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Ciąg arytmetycznyCiąg arytmetyczny
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany na zajęciach poświęconych ustalaniu, czy dany ciąg jest arytmetyczny.