Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Mieczysław Wolfke - prekursor holografii i wielu innych, wielkich idei

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
Zakres podstawowy i rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.

temat wykraczający poza podstawę programową

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste , społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, kim był Mieczysław Wolfke.

  2. pozna historie i problemy wybitnych uczonych dwudziestolecia międzywojennego.

  3. odkryje, kto po raz pierwszy opracował ideę holografii i zauważył zjawisko nadciekłości.

  4. zobaczy, jak wyglądała praca naukowa przed II wojną światową i w czasie jej trwania.

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego

Metody nauczania:

- merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
- pokaz.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w zespole klasowym.

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna/rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Przed rozpoczęciem lekcji należy poprosić uczniów, by wyszukali w Internecie informacje na temat Mieczysława Wolfkego. W fazie wprowadzającej nauczyciel prezentuje uczniom film edukacyjny dołączony do e‑materiału, którego zadaniem jest zaintrygowanie uczniów prezentowanym tematem. Po obejrzeniu filmu nauczyciel nawiązuje do historii Polski przypominając uczniom podstawowe informacje dotyczące 123 lat niewoli, momentu odzyskania niepodległości, dwudziestolecia międzywojennego, czasu wojny i okupacji, a także odbudowy powojennych zniszczeń.

Faza realizacyjna:

Zadaniem nauczyciela w fazie realizacyjnej jest chronologiczne wprowadzenie uczniów w temat na podstawie tego, co przygotowali przed lekcją. Nauczyciel pyta uczniów o to, co wiedzą na temat:
- dzieciństwa tego wybitnego naukowca (jeśli nie uzyska właściwej odpowiedzi, opowiada, że Wolfke pochodził z rodziny ceniącej naukę – jego ojciec był inżynierem drogowym, zaś wuj – Gustaw Kośmiński – podpisał protokół ze skroplenia tlenu i azotu w 1883 roku),
- studiów i badań optycznych,
- okresu przebywania Wolfkego w Zurychu i jego kontaktów z wybitnymi naukowcami tamtego okresu, 
- okresu przebywania naukowca w Warszawie.

Faza podsumowująca:

W podsumowującej rozmowie kierowanej nauczyciel pyta uczniów o podstawowe informacje na temat spuścizny Mieczysława Wolfkego. Następnie nakierowuje ich uwagę na jego wynalazki pytając o zasadę działania m.in. planetostatu i telektroskopu, a także istotę idei holograficznej. Ostatnim tematem dyskusji są przeszkody, jakie spotykali naukowcy na swojej drodze w danym momencie dziejów Polski.

Praca domowa:

Praca domowa może mieć dwojaki charakter. Po pierwsze, zadaniem ucznia może być wyszukanie w Internecie ciekawostek na temat życia i działalności naukowej Mieczysława Wolfkego, a następnie zweryfikowanie ich z przedstawionymi w materiale informacjami, gdyż dostępne życiorysy Profesora zawierają często błędy. Po drugie, zadaniem ucznia może być rozwiązanie zestawu zadań z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film edukacyjny należy zaprezentować uczniom na początku lekcji. Jeśli nie ma ku temu możliwości, należy poprosić ich, by wcześniej, samodzielnie wykonali to zadanie.