Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób opisać zależność przestrzennego obrazu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń i wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych; X. Fale i optyka. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE z elementami strategii kształcenia wyprzedzającego |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, |
Formy zajęć: | klasowo - lekcyjna |
Środki dydaktyczne: | projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały dotyczące zrozumienia zjawiska interferencji oraz związku między różnymi wielkościami fizycznymi charakteryzującymi falę. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie. Nauczyciel z uczniami omawia przykładową sytuację, z którą uczniowie mogli się spotkać, w której fale harmoniczne dochodzące z różnych źródeł mają jednakowe częstotliwości: nakładanie dźwięków z dwóch lub więcej głośników na koncercie, podczas którego grana jest muzyka na organach elektrycznych. -Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy: w oparciu o słowniczek omówienie intuicyjnego rozumienia przez uczniów takich pojęć jak faza, wzmocnienie lub wygaszenie, interferencja. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Nauczyciel prezentuje multimedium bazowe e‑materiału. 2. Nauczyciel przygotowuje na tablicy podstawę pod narysowanie schematu obrazującego zasadę wzmocnienia fali pod danym kierunkiem i prosi ucznia ochotnika o dokończenie rysunku. Uczeń wykonuje rysunek z pomocą nauczyciela i pozostałych uczniów. 3. Uczniom zostaje przedstawione zadanie 3 z zestawu ćwiczeń. Wszyscy wspólnie lub w grupach mają przedyskutować, jakie wzory będą potrzebne do jego rozwiązania (w szczególności ten zawarty w podpowiedzi do zadania). Nauczyciel służy pomocą w odpowiedzi na ich pytania, ale dopiero, kiedy zostaną ono sformułowane przez uczniów. 4. Uczniowie rozwiązują zadanie 3. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wymyślają sposób eksperymentalnego sprawdzenia w warunkach szkolnych słuszności przewidywanych teoretycznie kierunków wzmocnień i wygaszeń, sugerując konkretne parametry doświadczenia (jakie źródła można zastosować, jakie częstotliwości fal itd.) i przewidują efekt zaproponowanego doświadczenia, które zostanie wykonane na kolejnych zajęciach. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie samodzielnie wykonają zadania 1, 2 i 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium powinno być wykorzystane na lekcji lub jako wprowadzenie do niej. |