Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Współczesne psychologiczne koncepcje osobowości

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie. Uczeń:

1) charakteryzuje klasyczne koncepcje osobowości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe; 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

  • charakterystyka wybranych koncepcji osobowości;

  • ocena przydatności poszczególnych koncepcji dla współczesnej psychologii;

  • analiza znaczenia znajomości własnej osobowości w codziennym życiu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3 i pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie przypominają sobie definicję osobowości (jeśli przerabiali już lekcję dotyczącą klasycznych teorii osobowości).

lub:

wersja II:

1. Uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, wypisują na tablicy wszelkie skojarzenia ze słowem „osobowość”.

2. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy i na podstawie zapisanych na tablicy informacji tworzą definicję. Wybrana z grupy osoba przedstawia definicję na forum klasy. Następnie z podanych przez grupy definicji uczniowie wybierają ich zdaniem najlepszą.

3. Uczniowie porównują wybraną definicję z definicją podaną w słowniku dołączonym do e‑materiału. Podają podobieństwa i różnice między obiema definicjami.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie dzielą się na 10 grup. Każda z grup losuje jedną z przedstawionych w animacji i schemacie interaktywnym teorii:

  • teoria Williama Sheldona;

  • teoria Raymonda Cattella;

  • teoria Ericha Fromma;

  • teoria Fritza Perlsa;

  • teoria Carla Rogersa;

  • teoria Alberta Bandury;

  • teoria Waltera Mischela;

  • teoria Georga Herberta Meada;

  • teoria Hansa Eysencka;

  • teoria Roberta McCraePaula Costy.

Następnie uczniowie zapoznają się z odpowiednimi fragmentami multimediów.

1. Zadaniem grup jest przygotowanie schematu ujmującego najważniejsze elementy danej teorii.

2. Wybrane osoby przedstawiają schematy na forum. Po przedstawieniu członkowie pozostałych grup mogą zadawać pytania, a członkowie danej grupy mają za zadanie na nie odpowiadać.

3. Uczniowie, dyskutując, szukają podobieństw i różnic pomiędzy omówionymi teoriami. Następnie wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 3 i 4.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czy znajomość własnej osobowości, waszym zdaniem, może być przydatna w życiu? Dlaczego?”

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

L.A. Pervin, Psychologia osobowości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002,

H. Gasiul, Psychologia społeczna. Nurty, teorie, koncepcje, Difin, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wcześniej zapoznać się z multimediami, a wyznaczone osoby – przygotować krótkie prezentacje na temat wybranych teorii osobowości.