Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Król mrówek, czyli prywatna mitologia Zbigniewa Herberta

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz wybrane opowieści ze zbioru Król mrówek. Prywatna mitologia Zbigniewa Herberta.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób poeta przedstawia mniej znanych bohaterów mitologicznych.

  • Określisz funkcje ironii w tekstach Herberta.

  • Dowiesz się, czemu mogą służyć reinterpretacje mitów.

  • Wskażesz różnice między mitologicznym Prometeuszem a bohaterem opisanym przez Herberta.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje funkcje mitów;

  • dostrzega uniwersalność mitów;

  • charakteryzuje bohaterów Króla mrówek Zbigniewa Herberta;

  • identyfikuje ironię i wyjaśnia jej funkcję w zbiorze opowiadań Z. Herberta;

  • tworzy własny tekst literacki (opowiadanie);

  • w argumentacji posługuje się cytatami, odwołując się do tekstów źródłowych oraz krytyczno‑literackich;

  • porównuje utwory literackie, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Każdy uczeń przed lekcją przypomina sobie najważniejsze mity greckie znane klasy I lub poprzednich etapów edukacji. Wybiera jeden mit, który jest mu szczególnie bliski, i przypomina sobie dokładnie jego treść.

  2. Warto przygotować zbiory mitologii greckiej do wykorzystania przez uczniów w pracy na lekcji, np. Jana Parandowskiego, Roberta Gravesa lub Wandy Markowskiej.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prowadzi rozmowę wprowadzającą w świat mitów greckich i ich interpretacji. Pyta uczniów, do czego służyły mity, jakie były ich funkcje. Uczniowie wskazują na funkcje: poznawczą, religijną i społeczną mitów, podają przykłady.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treściami w sekcji Przeczytaj. Nauczyciel omawia z nimi tę część e‑materiału, pytając, dlaczego Z. Herbert zreinterpretował mity, co dzięki temu zabiegowi chciał osiągnąć, kto jest bohaterem jego opowieści i czym różnią się one od mitów znanych uczniom.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla galerię zdjęć interaktywnych na dużym ekranie, odtwarza nagrania fragmentów Króla mrówek. Następnie uczniowie w parach przygotowują krótką wypowiedź pisemną na temat uniwersalności mitów, odpowiadając na pytanie, jakie prawdy o współczesnym świecie można z nich wyczytać.

  3. Praca indywidualna. Każdy uczeń przygotowuje krótkie opowiadanie będące reinterpretacją jego ulubionego mitu. Chętni uczniowie odczytują na głos swoje propozycje. Wspólne identyfikowanie uniwersalnych treści w propozycjach uczniów.

  4. W ramach podsumowania lekcji uczniowie zapoznają się z mapą myśli w e‑materiale i uzupełniają ją swoimi przykładami i spostrzeżeniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: dlaczego zbiór Król mrówek określany jest jako „prywatna mitologia” Zbigniewa Herberta?

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenia 2‑5 dołączone do mapy myśli lub ćwiczenie 6.

Materiały pomocnicze:

  • Przemysław Czapliński, Ironia mniejsza. Apokryfy mityczne Zbigniewa Herberta, [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia, red. W. Ligęza, Lublin 2005, s. 298.

  • Jakub Jurkowski, Niedoceniona mitologia niedocenionych – refleksje o „Królu mrówek” Zbigniewa Herberta, czyli tragiczna próba oswojenia okrucieństwa bogów, „Colloquia Litteraria” 2015, nr 2, s. 85–86.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.