Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Król mrówek, czyli prywatna mitologia Zbigniewa Herberta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz wybrane opowieści ze zbioru Król mrówek. Prywatna mitologia Zbigniewa Herberta.
Wyjaśnisz, w jaki sposób poeta przedstawia mniej znanych bohaterów mitologicznych.
Określisz funkcje ironii w tekstach Herberta.
Dowiesz się, czemu mogą służyć reinterpretacje mitów.
Wskażesz różnice między mitologicznym Prometeuszem a bohaterem opisanym przez Herberta.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje funkcje mitów;
dostrzega uniwersalność mitów;
charakteryzuje bohaterów Króla mrówek Zbigniewa Herberta;
identyfikuje ironię i wyjaśnia jej funkcję w zbiorze opowiadań Z. Herberta;
tworzy własny tekst literacki (opowiadanie);
w argumentacji posługuje się cytatami, odwołując się do tekstów źródłowych oraz krytyczno‑literackich;
porównuje utwory literackie, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Każdy uczeń przed lekcją przypomina sobie najważniejsze mity greckie znane klasy I lub poprzednich etapów edukacji. Wybiera jeden mit, który jest mu szczególnie bliski, i przypomina sobie dokładnie jego treść.
Warto przygotować zbiory mitologii greckiej do wykorzystania przez uczniów w pracy na lekcji, np. Jana Parandowskiego, Roberta Gravesa lub Wandy Markowskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel prowadzi rozmowę wprowadzającą w świat mitów greckich i ich interpretacji. Pyta uczniów, do czego służyły mity, jakie były ich funkcje. Uczniowie wskazują na funkcje: poznawczą, religijną i społeczną mitów, podają przykłady.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z treściami w sekcji Przeczytaj. Nauczyciel omawia z nimi tę część e‑materiału, pytając, dlaczego Z. Herbert zreinterpretował mity, co dzięki temu zabiegowi chciał osiągnąć, kto jest bohaterem jego opowieści i czym różnią się one od mitów znanych uczniom.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla galerię zdjęć interaktywnych na dużym ekranie, odtwarza nagrania fragmentów Króla mrówek. Następnie uczniowie w parach przygotowują krótką wypowiedź pisemną na temat uniwersalności mitów, odpowiadając na pytanie, jakie prawdy o współczesnym świecie można z nich wyczytać.
Praca indywidualna. Każdy uczeń przygotowuje krótkie opowiadanie będące reinterpretacją jego ulubionego mitu. Chętni uczniowie odczytują na głos swoje propozycje. Wspólne identyfikowanie uniwersalnych treści w propozycjach uczniów.
W ramach podsumowania lekcji uczniowie zapoznają się z mapą myśli w e‑materiale i uzupełniają ją swoimi przykładami i spostrzeżeniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: dlaczego zbiór Król mrówek określany jest jako „prywatna mitologia” Zbigniewa Herberta?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenia 2‑5 dołączone do mapy myśli lub ćwiczenie 6.
Materiały pomocnicze:
Przemysław Czapliński, Ironia mniejsza. Apokryfy mityczne Zbigniewa Herberta, [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta. Studia, red. W. Ligęza, Lublin 2005, s. 298.
Jakub Jurkowski, Niedoceniona mitologia niedocenionych – refleksje o „Królu mrówek” Zbigniewa Herberta, czyli tragiczna próba oswojenia okrucieństwa bogów, „Colloquia Litteraria” 2015, nr 2, s. 85–86.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.