Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Iloczyn wektora przez liczbę oraz iloczyn skalarny wektorów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | Film samouczek, praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | Komputer z rzutnikiem. Kartka w kratkę, linijka, długopis |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Rozpoznanie wiedzy ucznia: Czy uczeń słyszał już o wektorach, czy wie, czym są wektory (może zetknął się z tym pojęciem na matematyce?). Przeczytanie i omówienie „Wprowadzenia”. | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie samodzielnie czytają tekst. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania do tekstu. Nauczyciel omawia z uczniami definicje wielkości fizycznych, które pojawiły się w tekście: przyspieszenia, siły i natężenia pola. - Nauczyciel przypomina (lub wprowadza, jeśli wcześniej nie były znane) definicje cosinusa i sinusa. - Uczniowie oglądają film‑samouczek. - Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z samouczkiem. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub samouczka. - Jeśli jest taka potrzeba nauczyciel udziela dokładniejszych informacji na temat wielkości fizycznych opisanych w samouczku. - Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują wybrane zadania. | |
Faza podsumowująca: | |
- Po rozwiązaniu zadań uczniowie dzielą się na 5 grup. W grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. - Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań o zróżnicowanym stopniu trudności, podobnych do zamieszczonych w niniejszym e‑materiale. Po przeanalizowaniu wyników i uwag uczniów, nauczyciel zadaje trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w konspekcie. |