Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Iloczyn wektora przez liczbę oraz iloczyn skalarny wektorów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje iloczyn wektora przez liczbę oraz wymienia jego właściwości.

  2. definiuje iloczyn skalarny oraz wymienia jego właściwości.

  3. analizuje różnice między iloczynem wektorowym a iloczynem skalarnym.

  4. podaje przykłady zastosowania iloczynu skalarnego oraz iloczynu wektora przez liczbę w fizyce.

Strategie i metody
nauczania

blended‑learning - nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

Film samouczek, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

Komputer z rzutnikiem.

Kartka w kratkę, linijka, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy ucznia: Czy uczeń słyszał już o wektorach, czy wie, czym są wektory (może zetknął się z tym pojęciem na matematyce?).

Przeczytanie i omówienie „Wprowadzenia”.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie czytają tekst. Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania do tekstu. Nauczyciel omawia z uczniami definicje wielkości fizycznych, które pojawiły się w tekście: przyspieszenia, siły i natężenia pola.

- Nauczyciel przypomina (lub wprowadza, jeśli wcześniej nie były znane) definicje cosinusa i sinusa.

- Uczniowie oglądają film‑samouczek.

- Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z samouczkiem. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub samouczka.

- Jeśli jest taka potrzeba nauczyciel udziela dokładniejszych informacji na temat wielkości fizycznych opisanych w samouczku.

- Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują wybrane zadania.

Faza podsumowująca:

- Po rozwiązaniu zadań uczniowie dzielą się na 5 grup. W grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”.

- Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań o zróżnicowanym stopniu trudności, podobnych do zamieszczonych w niniejszym e‑materiale. Po przeanalizowaniu wyników i uwag uczniów, nauczyciel zadaje trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w konspekcie.