Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Motyw marności w sztuce i literaturze barokowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje znaczenie i funkcję motywu vanitas w barokowej poezji,
interpretuje symboliczne znaczenie przedmiotów ukazanych w barokowych martwych naturach,
wskazuje funkcje środków artystycznego wyrazu w wierszach przytoczonych w e‑materiale.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z galerią zdjęć interaktywnych.
Poleca także, by wykonali ćwiczenie 1 towarzyszące galerii.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, by indywidualnie zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału. Podczas czytania powinni poszukiwać odpowiedzi na pytania: z czego wynikała popularność motywu vanitas w baroku? W jakim celu wykorzystywano go w sztuce? Dlaczego zyskał na znaczeniu właśnie w epoce baroku?
Po upływie czasu wyznaczonego na lekturę uczniowie prezentują odpowiedzi na postawione wcześniej pytania, uzupełniają swoje notatki na podstawie wypowiedzi innych osób.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel czyta treść ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się”, a uczniowie, we wspólnej dyskusji, udzielają odpowiedzi, posiłkując się cytatami z Księgi Koheleta.
Następnie nauczyciel dzieli uczestników na 3 grupy, w których będą opracowywać ćwiczenia. Każda z nich zaczyna od wykonania ćw. 3 i 4. Następnie każda grupa zajmuje się innymi ćwiczeniami związanymi z interpretacją barokowych wierszy: gr. 1 – ćw. 5, 6, gr. 2 – ćw. 7, 8, gr. 3 – ćw. 9, 10. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują odpowiedzi swoich grup, pozostali uczestnicy zajęć mogą je uzupełniać. Podsumowaniem tej części lekcji może być pytanie nauczyciela: jakie cechy wspólne znajdujecie w utworach różnych barokowych artystów?
Nauczyciel odtwarza przygotowany wcześniej utwór Vanitas grupy Hey, a uczniom rozdaje wydrukowane teksty piosenki albo wyświetla tekst na tablicy interaktywnej. Prosi uczniów, by zastanowili się nad następującymi kwestiami: Dlaczego piosenka nosi tytuł Vanitas? Czy można w niej znaleźć jakieś nawiązania do barokowych obrazów lub dzieł?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
W rozmowie podsumowującej nauczyciel może zadać następujące pytania: jakie inne toposy nawiązują do przemijania i śmierci (w literaturze, malarstwie, a może także muzyce i filmie)? Powinny się pojawić motywy np. tańca śmierci, memento mori. Czy w jakichś epokach były one szczególnie eksponowane? Dlaczego?
Praca domowa:
Zastanów się i zanotuj, jaki przedmiot mógłby być symbolem idei vanitas we współczesnej sztuce.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1990.
Danuta Künstler‑Langner, Idea „vanitas”, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń 1993
Vanitas, Hey, słowa: Katarzyna Nosowska, muzyka: Paweł Krawczyk
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.