Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Mitologia starożytnego Rzymu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi opisany w mitologii zakres działania wybranych bogów rzymskich;
na podstawie opowieści o Eneaszu scharakteryzuje relacje między bogami a ludźmi;
na podstawie opowieści o Eneaszu wyjaśni, na czym polega podobieństwo rzymskich bogów do człowieka;
udowodni, że opowieść o Eneaszu jest mitem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel opowiada o książce Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian Jana Parandowskiego, której fragmenty prezentowane są w e‑materiale. Zaznacza, że książka wydana po raz pierwszy w roku 1924 pozostaje jednym z podstawowych tekstów, opisujących wierzenia starożytnych Greków i Rzymian. Nauczyciel może dodać, że „rzymska” część dzieła rozpoczynała się od eseju o religii rzymskiej, gdzie zarysowane zostały różnice występujące między wierzeniami rzymskimi a greckimi. Nauczyciel zwraca uwagę, że Parandowski opisał:
• źródła kultu rzymskiego, wyróżniając kult zmarłych i kult bóstw domowych,
• naczelnych bogów rzymskich,
• bóstwa ziemskie, związane z siłami natury i mające wpływ na los człowieka,
• kult bohaterów i władców.
Poza tym opisana została specyfika religii rzymskiej, którą była skłonność
do personifikacji cnót, uczuć i pojęć moralnych. W osobnym eseju Parandowski rozważał wpływ innych religii na kulturę rzymską.
dodatkowo:
Nauczyciel może także krótko zaprezentować uczniom Mitologię Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej prezentacji zakresu tematycznego esejów Parandowskiego dotyczących wierzeń rzymskich.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje krótko informacje z tej sekcji.
Uczniowie zapoznają się z „Ilustracją interaktywną” i zawartymi w niej treściami, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, nauczyciel ocenia.
Uczniowie dzielą się na zespoły i wykonują polecenie 2. – każdy zespół prezentuje na forum obrzędy związane z kultem wybranego boga. Następnie nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat specyfiki wierzeń rzymskich, w szczególności przekonania o wpływie bogów na różne aspekty życia człowieka.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i w parach wykonują ćwiczenia 1., 2., 3., 4. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Uczniowie zapoznają się z tekstem do ćwiczeń (mit Eneasza) i wykonują indywidualnie zadania 5., 6., 7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, inni uczniowie uzupełniają, a nauczyciel komentuje.
Ćwiczenie 8. może przybrać formę dyskusji o tym, jakie znaczenie polityczne miały mity rzymskie.
Nauczyciel zachęca uczniów do znalezienia kolejnych przykładów mitów rzymskich, istotnych dla budowania potęgi imperium.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie specyfiki wierzeń rzymskich. Jeśli to potrzebne – nauczyciel uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom przeczytanie fragmentów Mitologii Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka. Może przy tym zwrócić uwagę uczniów na fakt, że Zygmunt Kubiak, przedstawiając poszczególne mity i postacie, przytacza fragmenty literatury, która je uwieczniła (podkreślając znaczenie Homera i Hezjoda).
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multmedialną na temat mitologii starożytnego Rzymu. Zawrzyj w niej zarówno teksty, jak i ilustracje. Zadbaj o bibliografię i użyj hiperlinków.
Materiały pomocnicze
B. Myrdzik, Mitologia Jana Parandowskiego w kl. I liceum ogólnokształcącego, „Polonistyka” 1976, Nr 6.
E. Kuźma, Mit w literaturze, mitotwórstwo, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 1996.
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 2005.
J.Z. Lichański, Wtajemniczenia i refleksje. Szkic monograficzny o Janie Parandowskim, Łódź 1986.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.