Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Mitologia starożytnego Rzymu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
Zakres rozszerzony
Lektura obowiązkowa
4) Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określi opisany w mitologii zakres działania wybranych bogów rzymskich;

  • na podstawie opowieści o Eneaszu scharakteryzuje relacje między bogami a ludźmi;

  • na podstawie opowieści o Eneaszu wyjaśni, na czym polega podobieństwo rzymskich bogów do człowieka;

  • udowodni, że opowieść o Eneaszu jest mitem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel opowiada o książce Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian Jana Parandowskiego, której fragmenty prezentowane są w e‑materiale. Zaznacza, że książka wydana po raz pierwszy w roku 1924 pozostaje jednym z podstawowych tekstów, opisujących wierzenia starożytnych Greków i Rzymian. Nauczyciel może dodać, że „rzymska” część dzieła rozpoczynała się od eseju o religii rzymskiej, gdzie zarysowane zostały różnice występujące między wierzeniami rzymskimi a greckimi. Nauczyciel zwraca uwagę, że Parandowski opisał:
    • źródła kultu rzymskiego, wyróżniając kult zmarłych i kult bóstw domowych,
    • naczelnych bogów rzymskich,
    • bóstwa ziemskie, związane z siłami natury i mające wpływ na los człowieka,
    • kult bohaterów i władców.
    Poza tym opisana została specyfika religii rzymskiej, którą była skłonność
    do personifikacji cnót, uczuć i pojęć moralnych. W osobnym eseju Parandowski rozważał wpływ innych religii na kulturę rzymską.
    dodatkowo:
    Nauczyciel może także krótko zaprezentować uczniom Mitologię Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej prezentacji zakresu tematycznego esejów Parandowskiego dotyczących wierzeń rzymskich.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje krótko informacje z tej sekcji.

  2. Uczniowie zapoznają się z „Ilustracją interaktywną” i zawartymi w niej treściami, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, nauczyciel ocenia.

  3. Uczniowie dzielą się na zespoły i wykonują polecenie 2. – każdy zespół prezentuje na forum obrzędy związane z kultem wybranego boga. Następnie nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat specyfiki wierzeń rzymskich, w szczególności przekonania o wpływie bogów na różne aspekty życia człowieka.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i w parach wykonują ćwiczenia 1., 2., 3., 4. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.

  5. Uczniowie zapoznają się z tekstem do ćwiczeń (mit Eneasza) i wykonują indywidualnie zadania 5., 6., 7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, inni uczniowie uzupełniają, a nauczyciel komentuje.

  6. Ćwiczenie 8. może przybrać formę dyskusji o tym, jakie znaczenie polityczne miały mity rzymskie.

  7. Nauczyciel zachęca uczniów do znalezienia kolejnych przykładów mitów rzymskich, istotnych dla budowania potęgi imperium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie specyfiki wierzeń rzymskich. Jeśli to potrzebne – nauczyciel uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom przeczytanie fragmentów Mitologii Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka. Może przy tym zwrócić uwagę uczniów na fakt, że Zygmunt Kubiak, przedstawiając poszczególne mity i postacie, przytacza fragmenty literatury, która je uwieczniła (podkreślając znaczenie Homera i Hezjoda).

Praca domowa:

  1. Przygotuj prezentację multmedialną na temat mitologii starożytnego Rzymu. Zawrzyj w niej zarówno teksty, jak i ilustracje. Zadbaj o bibliografię i użyj hiperlinków.

Materiały pomocnicze

  • B. Myrdzik, Mitologia Jana Parandowskiego w kl. I liceum ogólnokształcącego, „Polonistyka” 1976, Nr 6.

  • E. Kuźma, Mit w literaturze, mitotwórstwo, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej, Wrocław‑Warszawa‑Kraków 1996.

  • Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 2005.

  • J.Z. Lichański, Wtajemniczenia i refleksje. Szkic monograficzny o Janie Parandowskim, Łódź 1986.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.