Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Jeżewska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wyznaczanie miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza miejsca zerowe funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach

  • sprawdza, czy dana liczba jest miejscem zerowym funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach

  • uzasadnia, że dana liczba jest miejscem zerowym funkcji opisanej za pomocą różnych wzorów w różnych przedziałach

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • diamentowe uszeregowanie

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria osiągnięcia sukcesu.

  2. Uczniowie, metodą diamentowego uszeregowania, porządkują poznane dotychczas wiadomości dotyczące miejsca zerowego funkcji i sposobów jego wyznaczania.

  3. Po skończonej  pracy otrzymane plansze umieszczają w widocznym miejscu w sali lekcyjnej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu łączą się w pary i porównują między sobą  uzyskane informacje.

  3. Uczniowie oglądają film przedstawiający przykłady wyznaczania miejsca zerowego funkcji opisanej za pomocą kilku wzorów w różnych przedziałach i rozwiązują samodzielnie wskazane polecenia.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 4 i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazując na mocne i słabe strony pracy uczniów.

  3. Nauczyciel ocenia indywidualną pracę i zaangażowanie poszczególnych uczniów.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 5 - 8.

  2. Zadanie dla chętnych:
    Funkcja f opisana jest za pomocą wzoru. Wyznacz miejsca zerowe funkcji (o ile istnieją).
    a) fx=xx2-4x+4, gdy x-, 32-x+7,gdy x3, ,
    b) fx=4-x-2, gdy x-, 0log2x+5,gdy x0, 42x,gdy x4, .

Materiały pomocnicze:

Miejsce zerowe funkcji

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać film w czasie realizacji tematów związanych z rozwiązywaniem równań.