Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory redukcyjne dla kątów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , ,
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
korzysta z wzorów , ;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,a ponadto:
stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;
stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje różne sposoby dowodzenia wzorów redukcyjnych dla kątów ,
stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta,
wykorzystuje poznane definicje i wzory do dowodzenia wzorów redukcyjnych,
analizuje przeprowadzone dowody twierdzeń,
analizuje metody dowodzenia twierdzeń oraz wybiera najefektywniejszą metodę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy)
uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy)
uczniowie podają wzory skróconego mnożenia (zapisują je na tablicy)
nauczyciel podaje temat i cele zajęć
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy
każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj metodą tekstu przewodniego
uczniowie w grupach analizują dowody wzorów redukcyjnych dla kątów oraz przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj
nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek
po dyskusji zapisują udowodnione wzory i wnioski końcowe na tablicy
uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem
uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela; uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.