Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory redukcyjne dla kątów π2+a

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

  2. korzysta z wzorów sin2α+cos2α=1, tgα=sinαcosα;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego,a ponadto:

  1. stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;

  2. stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różne sposoby dowodzenia wzorów redukcyjnych dla kątów π2+a,

  • stosuje związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta,

  • wykorzystuje poznane definicje i wzory do dowodzenia wzorów redukcyjnych,

  • analizuje przeprowadzone dowody twierdzeń,

  • analizuje metody dowodzenia twierdzeń oraz wybiera najefektywniejszą metodę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego

  • burza mózgów

  • pokaz multimedialny

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • uczniowie przypominają definicje funkcji trygonometrycznych (zapisują je na tablicy)

  • uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy)

  • uczniowie podają wzory skróconego mnożenia (zapisują je na tablicy)

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel dzieli uczniów na 3‑osobowe grupy

  • każda z grup otrzymuje zadanie polegające na analizie materiału zawartego w sekcji Przeczytaj metodą tekstu przewodniego

  • uczniowie w grupach analizują dowody wzorów redukcyjnych dla kątów π2+a oraz przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek

  • po dyskusji zapisują udowodnione wzory i wnioski końcowe na tablicy

  • uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem

  • uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela

Faza podsumowująca:

  • wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela; uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

  • zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.