Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiana relacji człowiek‑środowisko na różnych etapach rozwoju społeczno‑gospodarczego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje etapy rozwoju społeczno‑gospodarczego,

  • porównuje etapy rozwoju społeczno‑gospodarczego pod kątem relacji człowiek‑środowisko,

  • charakteryzuje poglądy na relacje człowiek‑środowisko,

  • ocenia wpływ środowiska przyrodniczego na działalność człowieka,

  • proponuje przykłady uniezależnienia się człowieka od środowiska przyrodniczego.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

Bibliografia:

Geografia gospodarcza świata, red. I.Fierla, PWE, Warszawa 2003.

Netografia (dostęp: 2.04.2020)

Stadia rozwoju społeczno‑gospodarczego osiągane w rezultacie rozwoju wiedzy [dostęp online, 20.10.2020]

http://195.187.97.25:8080/images/data/skpzk/wydania/No_151_2013/4_Rozdzia_1.pdf#page=10

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatniej lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na poglądów na relacje człowiek – środowisko geograficzne. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku tekstowego niniejszego e‑materiału.

  • Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję i nawiązuje do zagadnienia wpływu środowiska przyrodnicze na życie i działalność człowieka. Rysuje na tablicy schemat obrazujący elementy środowiska przyrodniczego mający wpływ na działalność gospodarczą. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i dopisują konkretne elementy środowiska oraz przywołują odpowiednie przykłady.

  • Nauczyciel dokonuje podziału uczniów na trzy grupy. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i dostaje od nauczyciela kartkę z zagadnieniem do opracowania. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z niniejszym e‑materiałem. Zagadnienia dla grup (po jednym dla każdej):

    • Relacje człowiek‑środowisko na etapie przedindustrialnym.

    • Relacje człowiek‑środowisko na etapie industrialnym.

    • Relacje człowiek‑środowisko na etapie postindustrialnym.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danego fragmentu materiału.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami.

  • W następnej kolejności nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat opracowanych zagadnień oraz kwestii Rozwój gospodarczy a środowisko naturalne. Poszczególne grupy biorą udział w dyskusji. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie multimedium bazowe i krótko przypomina najważniejsze informacje.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat: Relacje ... (imię ucznia) - środowisko przyrodnicze.

  • Zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale, które nie zostały omówione na lekcji.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z zakresu zagadnień Człowiek w środowisku przyrodniczym.