Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: W obopólnym interesie – układ w Krewie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XII. Polska w XIV–XV w.

Uczeń:

3) wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV–XV w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego malutkie Krewo znajduje się na prawie wszystkich mapach historycznych z XIV w.,

  • odczytuje z mapy przebieg wydarzeń, a także ich przyczyny i skutki,

  • wyjaśnia, dlaczego układu w Krewie nie powinno się nazywać unią.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem e‑materiału,

  • rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel lekcji: Jakie znaczenie dla Polski miało zawarcie unii w Krewie?

  2. Nauczyciel prosi uczniów aby przez chwilę się zastanowili, co już wiedzą o umowie – porozumieniu, jakie zawarła Polska z Wielkim Księstwem Litewskim.

  3. Uczniowie tworzą mapę myśli, podając wszystkie możliwe skojarzenia, osoby, daty związane z tym wydarzeniem. Wybrana osoba zapisuje podawane przez uczniów propozycje.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, przydzielając każdej z nich zadanie do wykonania z zasobów e–materiału. Prosi o wyznaczenie liderów grup, którzy będą kierowali pracą grupy. Grupa 1 – przeanalizuje mapę interaktywną i zapozna się z rysem historycznym Litwy. Grupa 2 – zapozna się z tekstem dotyczącym Jadwigi i jej „zamążpójścia”. Grupa 3 – prześledzi, dlaczego Polska i Litwa stały się sojusznikami i kto o takie porozumienie zabiegał. Grupa 4 – na podstawie podanych źródeł wskaże, jakie były postanowienia unii w Krewie.

  2. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi poszczególne grupy o prezentację swoich zadań. Zapisują najważniejsze informacje, zagadnienia na mapie mentalnej przygotowanej przez nauczyciela na tablicy. W razie konieczności nauczyciel zadaje dodatkowe pytania grupom i koordynuje pracę uczniów.

  3. Gdy wszystkie grupy skończą swoje prezentacje, nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach zastanowili się i podali, jakie były przyczyny i skutki zawarcia unii między Polską a Wielkim Księstwem Litewskim.

  4. Uczniowie po krótkiej rozmowie podają swoje odpowiedzi, które zostają zapisane na tablicy.

  5. Na podsumowanie pracy z e‑materiałem oraz w grupach nauczyciel zadaje uczniom pytanie problemowe: Czy słusznie układ w Krewie powinno się nazywać unią?

  6. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 7. Po wyznaczonym czasie wybrani lub chętni uczniowie podają swoje odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów, a także udziela im informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Jako podsumowanie uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia w e‑podręczniku i wspólnie omawiają odpowiedzi. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

  2. Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach, prosi też uczniów, aby w ankiecie ocenili pracę własną i pracę klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

  2. Na podstawie dzisiejszej lekcji oraz wiadomości, jakie posiadasz na temat relacji zachodzących między państwami, wyjaśnij powiedzenie: „Wrogowie naszych wrogów są naszymi przyjaciółmi”.

Materiały pomocnicze:

U. Borkowska, Dynastia Jagiellonów w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

J. Krzyżaniakowa, J. Ochmański, Władysław II Jagiełło, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2006.

J. Ochmański, Historia Litwy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1967.

J. Wyrozumski, Historia Polski do roku 1505, Państwowe Wyd. Naukowe, Warszawa 1987.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może poprosić uczniów, aby na podstawie mapy interaktywnej przygotowali prezentacje multimedialne w grupach. Ewentualnie przed lekcją uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną i rysem historycznym Litwy, który będzie służył jako faza wstępna lekcji.