Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Alotropia fosforu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom rozszerzony:
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
9) wyjaśnia pojęcie alotropii pierwiastków; na podstawie znajomości budowy diamentu, grafitu, grafenu i fullerenów tłumaczy ich właściwości i zastosowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie alotropii, chemiluminescencji i samozapłonu;
wymienia wszystkie odmiany alotropowe fosforu;
rozróżnia odmiany alotropowe fosforu;
analizuje podobieństwa i różnice odmian alotropowych fosforu;
analizuje zastosowanie odmian alotropowych fosforu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna
badawcza.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
obserwacja;
eksperyment;
technika zdań podsumowujących;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel w oparciu o pytania zawarte w wprowadzeniu do e‑materiału wzbudza ciekawość uczniów i tym samym rozpoczyna dyskusję. np.: Czy zastanawiałeś się w jaki sposób zapalają się zapałki? A może wiesz, że kiedyś produkowano zapałki, zapalające się po potarciu o dowolną suchą powierzchnię?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat lekcji i wraz z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: burza mózgów wokół pojęcia alotropii fosforu. Sprawdzenie wiedzy z życia codziennego. Co to jest fosfor i czy znają jakieś odmiany alotropowe?
Zasady BHP: nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie przypominają sobie położenie fosforu w układzie okresowym, budowę atomu oraz jego właściwości. Wspólne omówienie na forum klasy.
Obserwacja. Uczniowie umieszczają niewielkie ilości fosforu czerwonego na szkiełkach zegarkowych i obserwują jego właściwości fizyczne: twardość, wygląd, rozpuszczalność w wodzie i w niepolarnych rozpuszczalnikach. Następnie testują zdolność do zapalania próbki - niewielką ilość fosforu czerwonego umieszczają na łyżeczce do spalań i podejmują próbę zapalenia w płomieniu palnika. Uczniowie zapisują obserwacje w zeszytach, po czym omawiają na forum zastosowania czerwonego fosforu w codziennym życiu.
Uczniowie, na podstawie dostępnych źródeł, w tym e‑materiałów, przygotowują w zeszytach tabelę wyszczególniającą właściwości fizyczne i chemiczne wszystkich odmian fosforu. Uczniowie chętni lub wskazani odczytują swoje notatki. W przypadku występujących wątpliwości nauczyciel wyjaśnia problematyczne kwestie.
Eksperyment w formie pokazu uczniowskiego. Uczeń asystent pod kontrolą nauczyciela przeprowadza przemianę alotropową fosforu czerwonego pod dygestorium (instrukcja w materiałach pomocniczych).
Uczniowie w oparciu o dostępne źródła, w tym e‑materiały, w parach wyjaśniają dwa pojęcia: chemiluminescencja i fotoluminescencja oraz wskazują przykłady ich występowania. Uczniowie chętni lub wskazani omawiają całość na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje podane wyjaśnienia.
Praca metodą mapy pojęciowej. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „fosfor”. Każdy z uczniów po kolei podaje skojarzenie i znany fakt, który dotyczy fosforu (uwzględniając też zastosowanie odmian fosforu), a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest hasło „fosfor” zapisane na tablicy. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel prosi, by skonfrontowali swoją mapę z informacjami zawartymi w e‑materiale oraz innych źródłach i uzupełnili mapę o ważne kwestie dotychczas nie uwzględnione.
Nauczyciel odsyła uczniów do medium bazowego i prosi o wykonanie ćwiczeń indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji, wykorzystując swoje pytania oraz pytania znajdujące się w e‑materiale:
Jakie są odmiany alotropowe fosforu?
Jakie właściwości ma fosfor czerwony?
Czy z fosforu czerwonego można otrzymać fosfor fioletowy lub biały?
Jaka jest różnica między chemiluminescencją, a fotoluminescencją?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że ...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyałem/łem...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zestawu ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Proponowane ćwiczenia uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć.
Materiały pomocnicze:
Instrukcja do doświadczenia:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: dygestorium, probówka, łapa do probówek, palnik gazowy, wata, statyw do probówek, penseta lub szczypce do tygli.
Odczynniki chemiczne: fosfor czerwony lub zdrapana z pudełka od zapałek brunatna masa do pocierania.
Umieść w probówce odrobinę (tj. wielkości główki od szpilki, nie więcej) fosforu czerwonego lub zdrapaną z pudełka od zapałek brunatną masę do pocierania (zawiera fosfor czerwony). Zatkaj probówkę zwitkiem waty szklanej i rozpocznij powolne ogrzewanie w ciemnościach i pod wyciągiem (dygestorium). Obserwuj zachodzące zmiany. (Podczas ogrzewania można zaobserwować świecenie fosforu w probówce). Przerwij ogrzewanie usuwając palnik spod probówki, po czym za pomocą pensety lub szczypiec do tygli wyciągamy watę szklaną, na której również możemy zauważyć świecenie fosforu.
Uwaga: w reakcji tej powstaje fosfor biały, który jest silną trucizną. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa.