Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Praca – nie tylko iloczyn mocy i czasu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

II. Mechanika. Uczeń:

10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

II. Mechanika. Uczeń:

22) interpretuje pole pod wykresem zależności siły od drogi i pole pod wykresem zależności mocy od czasu jako wykonaną pracę.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. interpretuje pracę jako pole pod wykresem zależności mocy od czasu.

  2. stosuje tę interpretację pracy i oblicza ją dla danego wykresu zależności mocy od czasu.

  3. analizuje wykresy pochodne, na podstawie których można otrzymać zależność mocy od czasu;

  4. dokonuje odpowiednich przekształceń w celu wyznaczenia pracy.

Strategie nauczania

flipped classroom

Metody nauczania

zajęcia rachunkowe

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

różne wykresy zależności P(t), opracowane i przygotowane przez nauczyciela

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Na poprzedniej lekcji nauczyciel zadał uczniom pracę domową w postaci zapoznania się z całym e‑materiałem.

  • Weryfikacja wiedzy uczniów zdobytej na podstawie e‑materiału. Nauczyciel sprawdza znajomość interpretacji wykresu zależności mocy od czasu.

  • Nauczyciel informuje o ograniczeniach w stosowaniu wzoru na pracę jako iloczynu mocy i czasu – tj. zmiana mocy w czasie.

Faza realizacyjna:

Część 1 – obliczanie pracy, gdy moc zmienia się w czasie.

Uczniowie rozwiązują zadania 5 i 8 z e‑materiału pod kierunkiem nauczyciela.

Uczniowie obliczają pracę na podstawie innego, przygotowanego przez nauczyciela, wykresu P(t).

Część 2 – obliczanie pracy, gdy zależność mocy od czasu nie jest dana bezpośrednio.

Uczniowie rozwiązują zadania 6 i 7 z e‑materiału pod kierunkiem nauczyciela.

Faza podsumowująca:

Podsumowanie, dyskusja i wyjaśnienie następuje po rozwiązaniu każdego zadania.

Praca domowa:

Samodzielne rozwiązanie zadań 1‑4 z e‑materiału w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości .

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może być wykorzystane na lekcji w celu sprowokowania do dyskusji lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości.