Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Praca – nie tylko iloczyn mocy i czasu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 22) interpretuje pole pod wykresem zależności siły od drogi i pole pod wykresem zależności mocy od czasu jako wykonaną pracę. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | flipped classroom |
Metody nauczania | zajęcia rachunkowe |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | różne wykresy zależności P(t), opracowane i przygotowane przez nauczyciela |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Część 1 – obliczanie pracy, gdy moc zmienia się w czasie. Uczniowie rozwiązują zadania 5 i 8 z e‑materiału pod kierunkiem nauczyciela. Uczniowie obliczają pracę na podstawie innego, przygotowanego przez nauczyciela, wykresu P(t). Część 2 – obliczanie pracy, gdy zależność mocy od czasu nie jest dana bezpośrednio. Uczniowie rozwiązują zadania 6 i 7 z e‑materiału pod kierunkiem nauczyciela. | |
Faza podsumowująca: | |
Podsumowanie, dyskusja i wyjaśnienie następuje po rozwiązaniu każdego zadania. | |
Praca domowa: | |
Samodzielne rozwiązanie zadań 1‑4 z e‑materiału w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości . | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane na lekcji w celu sprowokowania do dyskusji lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |