Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Kamiński |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zastosowanie prawa Coulomba |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | oglądanie filmu‑samouczka, samodzielne rozwiązywanie zadań, burza mózgów, prezentacja wyników własnej pracy |
Formy zajęć: | praca samodzielna w domu, praca w grupach, dyskusja na forum klasy |
Środki dydaktyczne: | przygotowane kserokopie zadań z zestawu ćwiczeń |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją uczniowie oglądają film‑samouczek. Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, co z niego zapamiętali. Efektem tej fazy lekcji ma być zapisanie na tablicy wzoru oraz objaśnienie (najlepiej przez samych uczniów), co oznaczają użyte symbole. Dobrze jest z boku tablicy zanotować wartość stałej k. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie są dzieleni na 4 grupy. Każda grupa dostaje do rozwiązania jedno spośród zadań 4‑7 z zestawu ćwiczeń (przy czym w zadaniach 6‑7 uczniowie wykonują tylko pierwszą, obliczeniową część zadania). Każde z zadań polega na obliczeniu wartości siły oddziaływania elektrostatycznego dwóch ciał, które można uważać za ładunki punktowe.
| |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel z uczniami przypomina, co oznaczają symbole we wzorze na wartość siły oddziaływania między ładunkami. | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową uczniowie wykonują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film‑samouczek z niniejszego e‑materiału może być wykorzystany także jako materiał pomocniczy do przeprowadzenia samej lekcji – uczniowie oglądają go na pierwszej połowie lekcji, aby na drugiej połowie zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań. Innym sposobem wykorzystania e‑materiału może być użycie go jako pracy domowej bezpośrednio po lekcji na temat prawa Coulomba: uczniowie mają obejrzeć w domu film‑samouczek i na tej podstawie rozwiązać jedno spośród zadań 4—8 z zestawu ćwiczeń. |