| |
| |
| Jaką pracę należy wykonać, aby przemieścić ładunek w polu elektrycznym? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 8) analizuje pracę jako zmianę energii potencjalnej podczas przemieszczenia ładunku w polu elektrycznym; posługuje się pojęciem potencjału pola i jego jednostką. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
omawia analogie pomiędzy polem elektrostatycznym i grawitacyjnym;
wyjaśnia znaczenie potencjału elektrycznego przy wyznaczaniu pracę przemieszczania ładunku elektrycznego w polu elektrycznym;
stosuje metodę wyznaczania pracy przemieszczania ładunku w polu jednorodnym i centralnym;
analizuje przypadek obracania dipola elektrycznego w jednorodnym polu elektrycznym.
|
| |
| wykład informacyjny, burza mózgów |
| praca w parach, praca indywidualna |
| |
| |
|
|
Uczniowie, w ramach realizacji zadania z poprzedniej lekcji, w warunkach domowych zapoznają się z materiałem informacyjnym z sekcji „Przeczytaj” oraz z filmem samouczkiem. Nauczyciel podejmuje dyskusję z uczniami na temat niezrozumiałych treści. |
|
Nauczyciel weryfikuje wiedzę uczniów z pracy domowej, rozwiązując zadanie rachunkowe dotyczące obrotu dipola elektrycznego w polu jednorodnym. Nauczyciel dyskutuje z uczniami, jak uzyskany wynik można wykorzystać do określenia energii potencjalnej dipola elektrycznego (należy przyjąć orientację prostopadłą dipola względem pola jako stan o zerowej energii potencjalnej). Uczniowie w burzy mózgów tworzą listę analogii pomiędzy polem elektrycznym i grawitacyjnym. Ta lista analogii powstaje na tablicy i uczniowie wpisują ją do zeszytu. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4. |
|
Uczniowie rozwiązują zadania 5‑8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów na lekcji w fazie wprowadzającej jako wprowadzenie do tematu. |