Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Energia kinetyczna bryły sztywnej w ruchu obrotowym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | odwrócona klasa (flipped‑classroom) |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przed zajęciami zachęca uczniów do zapoznania się z materiałem na temat muzeum hutnictwa w Maleńcu, dostępnego w Internecie pod adresem: [http://maleniec.pl]. Można również pobrać plik i rozdać uczniom wydruki. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie materiału, zwracając w trakcie lektury szczególna uwagę na fragmenty poświęcone opisom urządzeń technicznych. W trakcie lekcji nauczyciel rozpoczyna dyskusję nad materiałem. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi ochotników o wyjaśnienie roli, jaką odgrywa koło zamachowe („Szaleniec z Maleńca”). Prosi również o wypisanie parametrów technicznych koła – następnie prosi ochotnika o obliczenie na tablicy energii kinetycznej tego koła przy zadanej prędkości obrotowej. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne rozwiązanie zadań 4, 5, i 6. Na koniec nauczyciel rozwiązuje te zadania na tablicy, umożliwiając uczniom porównanie swoich rozwiązań. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prezentuje na projektorze film samouczek, zalecając do domu wykonanie polecenia aktywizującego. | |
Praca domowa: | |
Praca zadana w fazie podsumowującej oraz zadania 1,2,3 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Można również rozpocząć od zapoznania się z filmem samouczkiem, następnie przechodząc do lektury opisu huty w Maleńcu. |