Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wielkie inwestycje i wielkie projekty. Gospodarka i kultura niemiecka pod rządami nazistów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń:
3) charakteryzuje drogę Hitlera do władzy w Niemczech;
4) charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną III Rzeszy w latach trzydziestych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia działania, jakie podjęły władze hitlerowskie, aby ożywić gospodarkę niemiecką i rozwiązać problem bezrobocia;

  • wskazuje sektory gospodarki, które szczególnie rozwijały się w czasie rządów nazistowskich;

  • omawia założenia kultury i sztuki w III Rzeszy i pełnione przez nie funkcje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wielkie inwestycje i wielkie projekty. Gospodarka i kultura niemiecka pod rządami nazistów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia od 1 do 3 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z koleżanką lub kolegą.

  3. Praca z multimedium („Schemat interaktywny”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem, a następnie indywidualnie wykonują polecenie 2: „Określ, jakie metody Hitler zastosował, by zmniejszyć liczbę osób bezrobotnych w Niemczech. Czy jego polityka zakończyła się sukcesem?”. Jedna osoba (wybrana lub ochotnik) przedstawia swoją odpowiedź.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Następnie prosi, aby w tych zespołach wykonali polecenie 3, oceniając politykę Hitlera zmierzającą do ograniczenia bezrobocia w Niemczech. Poleca, aby przygotowali listę pozytywnych i negatywnych konsekwencji redukcji bezrobocia w sposób wdrożony przez władze III Rzeszy. Po określonym czasie prosi przedstawiciela jednej z grup uczniów o przedstawienie odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą ustosunkować się do tej propozycji, zgłaszać swoje argumenty, dyskutować.

  5. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć ćwiczenie 4. Uczniowie tym razem pracują w parach. Ustalają wspólne stanowisko i formułują odpowiedź, następnie łączą się w grupy czteroosobowe i dyskutują, uzasadniając swój wybór w tym ćwiczeniu.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia 5 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

A. Bullock, Hitler. Studium tyranii, tłum. T. Evert, Czytelnik, Warszawa 1975.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2010

E.C. Król, Propaganda i indoktrynacja narodowego socjalizmu w Niemczech w latach 1919–1945. Studium organizacji, treści, metod i technik masowego oddziaływania, Warszawa 1999.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Prezentacja multimedialna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 1: Jean Metzinger, Na łodzi; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 2: Arno Breker, Zwycięzca; CC BY‑SA 2.5, Jos43, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 3: Franz Marc, Niebieski koń; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 4: Leopold Schmutzler, Dziewczęta po pracy; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 1 - Ilustracja 5: Ernst Barlach, Opuszczenie; CC BY‑SA 3.0, Rufus46, Wikimedia Commons.